Online marketing blog

Lees meer over ons werk en wat ons bezighoudt

Bij OMP Internetmarketing zijn wij non stop bezig met ontwikkelingen in de online media wereld. Met regelmaat publiceren wij interessante nieuwe blogs. Onderstaand vind je een overzicht van onze meest recente blogs.

Online marketing blog

Lees meer over ons werk en wat ons bezighoudt

Bij OMP Internetmarketing zijn wij non stop bezig met ontwikkelingen in de online media wereld. Met regelmaat publiceren wij interessante nieuwe blogs. Onderstaand vind je een overzicht van onze meest recente blogs.

Waarom is Google ads soms duur

Wie voor het eerst SEA met Google Ads wil gaan doen, raakt misschien een beetje gedesilussioneerd. Want waarom is SEA soms zo duur? Verschillende zoektermen hebben verschillende prijzen. Daar zijn duidelijke redenen voor. Wij leggen dit uit in deze blog. Maar laat je vooral niet ontmoedigen. Google Ads lijkt misschien te duur voor jou, maar niets is minder waar. Er zijn altijd manieren om te adverteren tegen lagere kosten. Ook daar gaan wij dieper op in.

De kosten van Google ads uitgelegd

Je kunt op verschillende manieren adverteren binnen Google Ads. In deze blog gaan wij in op search advertenties: advertenties in de zoekmachine op basis van zoekwoorden. Je weet wel: die betaalde zoekresultaten die je altijd boven (en tussen) de organische resultaten ziet.

Bij search advertenties in Google Ads betaal je voor kliks. Het bedrag dat je per klik betaalt, wordt bepaald door de zoekterm die je gebruikt. In de basis, want er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de daadwerkelijke kosten. Onder andere deze:

– Je zelf bepaalde maximale kosten per klik
– De kwaliteit van je advertenties
– De concurrentie op de zoekterm
– Factoren als demografie, geografie en timing

Je kunt dus zélf bepalen wat je voor een klik maximaal uit kan geven. Dat kan handig zijn, maar voor dure termen zet dit vaak geen zoden aan de dijk. Wil jij maximaal 1 euro per klik betalen, maar heb je gemiddeld 8 euro nodig voor een goede positie, dan zul je meestal amper vertoningen realiseren.

Je kunt de kosten per klik omlaag krijgen door te zorgen voor een kwalitatieve, relevante advertentie met een hoge kwaliteitsscore. Ook door slim gebruik te maken van bepaalde opties, kun je de prijs beinvloeden. Zo kan adverteren in jouw regio (bijvoorbeeld jouw eigen provincie) goedkoper zijn dan landelijk adverteren. Maar let op: andersom kan ook.

Maar nu terug naar de hoofdvraag: waarom is Google Ads soms zo duur? Want al je inspanningen ten spijt: van sommige termen blijft de prijs hoog, wat je ook doet. Dat heeft een aantal mogelijke oorzaken. Allereerst de concurrentie. Concurrentie drijft de prijs op. Zo werkt het altijd. Google wil uiteindelijk ook gewoon geld verdienen. Is er veel concurrentie op een term, dan wordt deze in de regel duurder.

De prijs van keywords in Google Ads wordt ook bepaald aan de hand van ROI: return on investment. In dit geval: conversiewaarde. De ene term levert doorgaans meer geld op dan de andere. Google is natuurlijk niet achterlijk. Zij hebben een hoop data en statistieken en doen uiteraard marktonderzoek. Ook houden zij conversiewaarden bij. Zo weet Google dat er aan de ene term meer wordt verdiend dan aan de andere. En daar zijn de prijzen ook naar.

Een beroemd voorbeeld is dat van letselschade advocaten. Adverteren in Google Ads is als letselschade advocaat geen goedkope grap. Je betaalt al snel tientallen tot soms wel honderden euro’s per klik. Waarom? Het bedrag dat letselschade advocaten kunnen verdienen aan hun clienten, heeft soms wel vier of vijf nullen.

Adverteer je daarentegen op een term met een gemiddelde conversiewaarde van een paar euro, dan zit je waarschijnlijk al voor een paar cent per klik op de voorste rij.

Hoe kan ik adverteren goedkoper maken?

We hebben het net al even aangestipt: door slim gebruik te maken van variabelen, kun je de kosten per klik omlaag krijgen. Door bijvoorbeeld te adverteren buiten de drukste tijden. Maar daar ga je al: je mist dan misschien de belangrijkste weergaven. Zo hebben alle variabelen voor- en nadelen. Je kunt je richten op bepaalde apparaten, doelgroepen, leeftijden of profielen, en nog veel meer. Dat kán zorgen voor lagere kosten, maar ook voor minder conversies en mindere resultaten.

Uiteindelijk zet je Google Adwords natuurlijk in om geld te verdienen. Laat je dus niet te veel afschrikken door een hoge prijs. Pak je de zaken goed aan, dan is de opbrengt waarschijnlijk ook hoger. Iets om goed over na te denken.

Een andere manier om de kosten lager te houden, is door in te zetten op andere (goedkopere) termen. Misschien zijn er synoniemen of alternatieven die een stuk minder kosten, maar waar óók uitstekende resultaten mee te behalen zijn. Investeer dus tijd in goed keyword onderzoek.

Wij helpen je het maximale eruit te halen

Wil jij het maximale uit je Google Ads campagnes halen? Of vind je Google Ads te duur en ben je op zoek naar een specialist die de kosten omlaag kan brengen zonder dat de resultaten hieronder lijden (of misschien dat deze zelfs ook nog verbeteren)? Neem dan contact met ons op. Wij staan te popelen om voor je aan de slag te gaan.

 

Ook scoren met SEA?

Wil jij met effectieve campagnes je sales, omzet en winst verhogen? Wij staan voor je klaar. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Contentmarketing zorgt ervoor dat je doelgroep je content echt gaat lezen