Het zal veel website eigenaren of beheerders van websites bekend zijn: positieschommelingen in de zoekmachine. Wie de posities van zijn/haar pagina’s in de zoekmachine bijhoudt (bijvoorbeeld met tools als Ahrefs of Semrush) zal zien dat de meeste pagina’s niet week in, week uit op dezelfde positie staan. Van kleine schommelingen sta je waarschijnlijk niet te kijken. Maar wat nu wanneer jouw pagina’s extreme schommelingen vertonen. Hoe kan dit toch? In deze blog leggen wij uit waarom pagina’s qua positie soms zo schommelen in de zoekresultaten.

Wat je weten moet: schommelingen zijn normaal

Het werd in de inleiding al even aangestipt: (kleine) schommelingen zijn normaal. Maak je gebruik van een keyword tracker (een programma dat jouw posities voor opgegeven zoekwoorden kan bijhouden), dan kun je vaak dagelijks, wekelijks of maandelijks deze prestaties inzien. Daarin zul je absoluut schommelingen gaan zien. Sta je bijvoorbeeld deze week op plek 4 voor een bepaalde zoekterm, dan kun je de week erna zomaar op plek 2 staan, of juist op plek 8. Dat is niets om je zorgen over te maken. Al is het natuurlijk begrijpelijk dat je het liefst op elk moment zo hoog mogelijk komt te staan.

Wat veroorzaakt die schommelingen in posities dan?

Gaat het om niet te extreme schommelingen in posities, dan zijn hiervoor meestal een aantal eenvoudige redenen te bedenken. De zoekmachine is continu bezig om gebruikers de best mogelijke resultaten te serveren. Hoe hoog je komt, is onder andere afhankelijk van de kwaliteit van je pagina’s, de relevantie ten opzichte van de zoekterm, de snelheid van je website, hoe je website presteert op de device waarmee deze wordt bekeken, etcetera. Iedereen met een beetje verstand van SEO zal dat prima uit kunnen leggen.

Schommelingen in posities kunnen vaak worden verklaard door veranderende concurrentie. Zeker wanneer er veel concurrentie is op een bepaalde term, krijg je soms te maken met flinke schommelingen. Ineens (tijdelijk) 20 posities stijgen of dalen is bijvoorbeeld echt niet onmogelijk.

Bij de concurrentie wordt natuurlijk altijd gekeken naar kwaliteit, maar ook naar factoren als autoriteit. Om deze invloed te verduidelijken, gebruiken we een hypothetisch voorbeeld. Stel nu dat jij een website hebt over kerst. Je scoort over het algemeen prima en je bent tevreden met de top 10 posities die je over het algemeen hebt. Maar in het najaar zie je ineens dat je posities in de zoekmachine terug beginnen te vallen. Dit terwijl er niets veranderd is op je website. Hoe kan dat? De verklaring is zeer logisch: in aanloop naar kerst gaan er veel meer partijen publiceren over dit onderwerp. Denk alleen al aan alle (web) winkels. En iedereen kent natuurlijk de namen van de partijen. Partijen met een enorme autoriteit die jou als relatief kleine speler flink naar beneden drukken op de SERP (Search Engine Results Page).

Kortom: vaak is een tijdelijke stijging of daling prima te verklaren aan de hand van gewijzigde concurrentie.

Schommelingen in de zoekresultaten door een wijziging in het algoritme?

Wanneer je op dit onderwerp zoekt, lees je vaak als verklaring dat je posities in de zoekmachine zijn veranderd door een wijziging in het algoritme. Daar nemen wij geen genoegen mee. Simpelweg omdat dit in de meeste gevallen helemaal niet zo is. Ja: een ingrijpende wijziging in het algoritme van een zoekmachine kan ook ingrijpende gevolgen voor jouw positie in de zoekresultaten hebben. Maar zo vaak worden dergelijke wijzigingen niet doorgevoerd. Natuurlijk zijn zoekmachines 24/7 bezig met tweaks en kleinere wijzigingen, net als met tetsts, maar het is naief om er zomaar vanuit te gaan dat de zoekmachine aan de knoppen heeft gedraaid op het moment dat jouw posities in de zoekmachine sterk veranderd zijn.

Wat zorgt dan wél voor grote of extreme schommelingen?

Nogmaals: het is zeker mogelijk dat een (ingrijpende) wijziging in het algoritme van de zoekmachine van invloed is op jouw posities. Er zijn echter veel meer voorkomende redenen. Dit zijn enkele logische verklaringen voor grote of extreme schommelingen van de posities van jouw pagina’s in de zoekmachine.

Er was een probleem met je website toen de zoekmachine kwam crawlen

Zeker wanneer je goed geindexeerd bent, komt de zoekmachine regelmatig langs om jouw pagina’s te crawlen. Op het moment dat er een serieus probleem is met je website op het moment dat de zoekmachine net langskomt, kan dit gevolgen hebben voor jouw positie in de zoekresultaten. Stel nu dat de bot een aantal pogingen doet om je pagina’s te bekijken, maar telkens ligt jouw website eruit. Wat is dan een logisch gevolg? De zoekmachine gaat natuurlijk geen pagina’s aanraden die niet te bereiken zijn. Hetzelfde geldt in mindere mate voor een trage site of een site met fouten. Ook zo’n site vindt de zoekmachine natuurlijk bepaald geen aanrader.

Je hebt iets gedaan wat niet de bedoeling was

Goede SEO is onmisbaar om hoog te scoren in de zoekmachine. But don’t overdo it. Of beter gezegd: houd je aan de regels. Manipulatie van de zoekmachine kan zorgen voor een enorme knauw voor je posities. Veelgebruikte technieken zijn het anders presenteren van titels en inhoud aan de zoekmachine (dan aan bezoekers) of tekst onzichtbaar maken (de zoekmachine kan ‘m dan wel lezen, maar bezoekers niet). Blijf ver weg van dit soort praktijken. Twijfel je? Neem dan het zekere voor het onzekere. Denk aan een handige stelregel: als je bezoeker er niets aan heeft, doe het dan niet. Het grote probleem van de beruchte penalty van de zoekmachine is dat je deze klap vaak moeilijk teboven komt.

Er wordt een andere pagina geindexeerd

Is er sprake van een plotselinge en onverklaarbare daling (of stijging) van je positie in de zoekmachine op een bepaald zoekwoord, dan kan het zo zijn dat de zoekmachine een andere pagina heeft geindexeerd. De zoekmachine zal altijd proberen om de meest relevante pagina te tonen bij een bepaalde zoekopdracht. Zorg er daarom dan ook voor dat al je pagina’s een duidelijk onderwerp hebben en voldoende onderscheidend zijn. Kan de zoekmachine niet goed onderscheid maken, dan loop je het risico dat een pagina wordt gekozen terwijl er een meer geschikte pagina is. 

Hoe kun je dit oplossen? Door te optimaliseren. Wijzig de pagina die je wilt laten tonen zodat duidelijk is dat dit dé pagina is. Dit kun je ook oplossen met intern linken

Je veiligheid is niet up to date

De zoekmachine houdt niet van onveilige websites. Dus worden er bijvoorbeeld veiligheidsrisico’s geconstateerd (denk aan een verlopen SSL certificaat), dan kun je hiervoor “bestraft” worden. Dicht het lek en je zult zien dat je snel weer opkrabbelt.

Je raakt in één keer een hoop backlinks kwijt

Je positie in de zoekmachine wordt behoorlijk beinvloed door je autoriteit. Een belangrijke factor voor velen bij het opbouwen van autoriteit is linkbuilding. Je linkprofiel is van grote invloed. Zie je een sterke of extreme daling in je resultaten, dan kan het zomaar zijn dat je in één keer een hoop backlinks bent kwijtgeraakt. Bijvoorbeeld wanneer een site die veel naar jou verwijst verdwenen is. Of wanneer je voor een linkbuilding pakket hebt betaald en dit verlopen is.

Raak niet in paniek

Heb jij last van sterke schommelingen qua positie in de zoekmachine? Raak niet in paniek. Kijk het eventjes aan. Het kan namelijk gaan om een incident of tijdelijke drop. Houdt het schommelen aan? Dan kun je zeker kijken naar manieren om te verbeteren en stabiliseren. Wij kunnen je hier perfect bij helpen. Door te kijken naar alle facetten van je website. Neem gewoon eens vrijblijvend contact met ons op.

Schommelingen in de zoekmachine