Online marketing blog

Lees meer over ons werk en wat ons bezighoudt

Bij OMP Internetmarketing zijn wij non stop bezig met ontwikkelingen in de online media wereld. Met regelmaat publiceren wij interessante nieuwe blogs. Onderstaand vind je een overzicht van onze meest recente blogs.

Online marketing blog

Lees meer over ons werk en wat ons bezighoudt

Bij OMP Internetmarketing zijn wij non stop bezig met ontwikkelingen in de online media wereld. Met regelmaat publiceren wij interessante nieuwe blogs. Onderstaand vind je een overzicht van onze meest recente blogs.

Interne en externe links: hoe zit dit nu precies?

Wanneer het gaat over links, gaat al snel over externe links. Die wil iedereen zo veel mogelijk hebben (althans, als je kritisch bent wil je zo veel mogelijk kwalitatieve links hebben), maar hoe zit het dan met interne links? Voor wie nog niet precies weet wat nu het verschil is en hoe het allemaal werkt, hebben wij deze blog. Want interne links zijn weldegelijk heel erg belangrijk, net als externe links, uiteraard.

Het verschil tussen interne links en externe links

Het verschil tussen interne links en externe links is zeer eenvoudig. Interne links zijn links die afkomstig zijn vanaf je eigen domein: dus een link op de ene pagina naar de andere. Externe links zijn links die afkomstig zijn vanaf een ander domein, een andere website.

Waarom zijn interne links belangrijk?

Zoals wij in de inleiding al schreven: de aandacht gaat meestal uit naar externe links. Dat is deels terecht. Interne links moeten zeker niet genegeerd worden. Interne links zijn namelijk om een aantal redenen belangrijk. Allereerst zorg je met deze links ervoor dat alle pagina’s van je website goed geindexeerd kunnen worden. Nu horen wij je denken: daar heb je toch een sitemap voor? Dat klopt. Alleen is de sitemap niet 100% fool proof. Wanneer pagina’s of berichten onverhoopt niet in de sitemap belanden, of door de sitemap worden geblokkeerd, zal de zoekmachine moeite hebben om deze links te indexeren. De zoekmachine volgt namelijk wat-ie kan vinden in de sitemap.

Wanneer je ervoor zorgt dat alle pagina’s op je website een inkomende link hebben vanaf een andere pagina, zorgt je voor een secundaire structuur. Zo weet je zeker dat al je pagina’s gevonden kunnen worden. Pagina’s die geen inkomende links vanaf andere pagina’s op je site hebben, noem je “orphan pages” (weespagina’s). Deze pagina’s zijn voor indexatie volledig afhankelijk van je sitemap en het vermogen van de zoekmachine om deze te doorgronden.Interne links zijn ook nog om een andere reden belangrijk. Door slim intern te linken, kun je extra autoriteit toekennen aan een pagina. Hier moet je echter wel slim mee omgaan. Wat kun je doen? Wanneer je op een pagina of in een bericht schrijft over een onderwerp dat op een andere pagina of in een ander bericht behandeld wordt, kun je hiernaar linken. Doe dit met de juiste anchor: de tekst die je linkt. Op deze manier – wanneer het woord of de term die je linkt en het onderwerp van de pagina waar je naartoe linkt overeen komen – ken je extra autoriteit aan deze pagina toe op dat onderwerp. Dat komt de prestaties in de zoekmachine ten goede. Pas echter wel op dat je niét met het onderwerp linkt naar een pagina met hetzelfde onderwerp. Om het even simpel te maken, twee voorbeelden:

Goed voorbeeld: je hebt een koffie webshop. Je verkoopt hoge kwaliteit koffiebonen. Op de pagina over koffiebonen vertel je dat koffie een beleving is en dat je koffie nog lekkerder smaakt in de juiste koffiekopjes. Die koffiekopjes verkoop je ook en dus link je hiernaar toe. Je plaatst daarmee een interne link. Een goede, want op de pagina over koffie geef op het onderwerp “koffiekopjes” extra autoriteit aan de pagina over koffiekopjes, door hiernaar te linken.

Slecht voorbeeld: laten we van dezelfde webshop uitgaan. Stel dat je een blog schrijf over arabica koffie, maar je hebt ook een landingspagina met informatie over arabica koffie. In je blog over arabica koffie link je de term “arabica koffie” naar je landingspagina over deze koffiesoort. Da’s dus geen goed idee. Je ondermijnt hiermee de autoriteit van je eigen blog. Gebruik daarom altijd unieke, onderscheidende anchors. Wil je toch linken naar deze landingspagina, link dan niet met de term “arabica koffie”, maar bijvoorbeeld met “meer informatie over deze koffiesoort”. Probeer tegelijkertijd je blog niet op dezelfde term te optimaliseren als de landingspagina “arabica koffie”, maar kies een aanverwante, maar unieke zoekterm waarop je optimaliseert, zoals “waarom is arabica koffie populair?”

Nog een – vaak onderbelicht – voordeel van interne links: het is een uitstekende service naar je lezer toe. Door interessante interne links in je teksten te verwerken, vergroot je de kans dat lezers doorklikken en meer van je content consumeren.

Waarom zijn externe links belangrijk?

De reden waarom er vaak meer gesproken wordt over externe links dan over interne links, is omdat externe links sexy zijn. Ze vormen een wezenlijk onderdeel van je SEO, namelijk: linkbuilding. Externe links kunnen worden gebruikt om de autoriteit van je website te verhogen. Hoe hoger de autoriteit van je website, des te groter de kans is dat je hoog in de zoekmachine komt.

Hier zitten echter wel wat haken en ogen aan. In de goede oude tijd was het vooral een kwestie van zo veel mogelijk externe links verzamelen. De zoekmachine zag dit als een teken van autoriteit. Immers: er werd over je gepraat. Dit principe gaat nog steeds op, maar anno nu is het belangrijker dan ooit te voren dat de links die naar jou verwijzen kwalitatief en relevant zijn. Dit betekent vanaf een site met een zo hoog mogelijke autoriteit, lage spamscore, betrouwbare reputatie en goede “digital neighbourhood”: sites waarmee deze site geassocieerd wordt. En dan is er idealiter ook nog een duidelijk verband qua onderwerp tussen de site die linkt en jouw site. Enfin: de juiste externe link kan voor een enorme SEO boost zorgen. Immers: wanneer de zoekmachine ziet dat een hoog aangeschreven website naar jou linkt, telt dit als een uitstekende referentie. En hoe meer goede links je hebt, des te meer je meetelt.Daar zitten dus wat mitsen en maren aan. Zo gaat het idealiter om do follow links. Dit zijn links die, om het eenvoudig te zeggen, de zoekmachine laten weten: volg deze link, neem ‘m op en ken autoriteit toe aan de site waar hij naar verwijst. Er zijn echter ook links waarbij die autoriteit niet automatisch wordt toegewezen (“do not follow” links) en links die de zoekmachine vertellen dat het een commerciële post betreft (“sponsored” links). Nu wordt wel eens gezegd dat do not follow links en sponsored links geen waarde toevoegen voor je SEO. Dat is niet per definitie waar. De zoekmachine zal bij deze links zelf kijken welke waarde hieraan wordt gegeven. De do follow of sponsored tag moet je dan ook zien als een (sterke) aanbeveling van hoe de zoekmachine deze link moet interpreteren. Het is echter nergens in steen gekerfd dat de zoekmachine het ook daadwerkelijk helemaal niet laat meetellen.

Ook profiteren van optimale SEO?

Wil jij echt gaan scoren met SEO? Neem dan contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat je website qua technische SEO en/of teksten maximaal vindbaar wordt.

Vrouw is blij met de resultaten van ons SEO bureau