Online marketing bureau OMP Internetmarketing

Logo van OMP Internetmarketing

OMP Internetmarketing is een allround online marketing bureau in Almere.  Wij bieden al sinds 2007 SEO, SEA, social media marketing & advertising, content marketing, linkbuilding en complete WordPress websites. Onze klanten bevinden zich door heel Nederland en in tal van segmenten. Onze missie: online marketing van bureaukwaliteit tegen freelance tarieven. Ons online marketing abonnement maakt ons online marketing bureau uniek.

Ben jij op zoek naar een online marketing bureau waar kwaliteit en maximaal resultaat hand in hand gaan met een prettige, informele werkwijze, betrokkenheid en maatwerk? Neem contact met ons op. Wij maken graag vrijblijvend kennis met je.

Ben je een mens? Ja of nee?

Er zijn diverse manieren en strategieën om je doelgroep (opnieuw) te bereiken. Remarketing is een populaire strategie. Deze wordt onder andere veel gebruikt in Google Ads, maar ook bij adverteren via social media. Met remarketing advertenties breng je jouw producten of diensten opnieuw onder de aandacht bij gebruikers die hier al bekend mee zijn. Vaak wordt dit gedaan wanneer er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Bijvoorbeeld wanneer specifieke pagina’s bekeken zijn, of wanneer een bezoeker een artikel in het winkelmandje heeft geplaatst, maar vervolgens de webshop heeft verlaten. Met een remarketing campagne kun je deze mensen opnieuw bereiken. Dat kan zeker effectief zijn, maar vertrouw hier niet blindelings op.

Waarom remarketing effectief kan zijn

Online marketeers denken graag in funnels: diverse stadia waarin potentiële klanten zich kunnen bevinden. De funnel loopt van oriëntatie tot conversie (en eventuele aftersales of nazorg). Idealiter doorloopt een bezoeker deze funnel van begint tot eind. Er is sprake van interesse, de klant gaat zich oriënteren, vergelijken, maakt een beslissing en voert de door jou gewenste conversie uit (bijvoorbeeld een aankoop of aanvraag). Alleen: in de werkelijkheid haakt een potentiële klant met regelmaat ergens in de funnel af. Dit betekent dat hij/zij het gewenste proces niet heeft voltooid. Hier komt remarketing om de hoek kijken. In veel gevallen kan remarketing erg effectief zijn.

Met een remarketing campagne kun je heel selectief gebruikers die eerder de interactie met je platform zijn aangegaan opnieuw bereiken. Dit kun je doen door remarketing lijsten te maken: lijsten van (geanonimiseerde) gebruikers die bepaalde acties hebben ondernomen. Denk aan gebruikers die een artikel in hun winkelmandje hebben geplaatst, maar vervolgens niet hebben afgerekend en de site hebben verlaten. Met een remarketing campagne kun je hen opnieuw attenderen op jouw webshop of de artikelen waarin zij geinteresseerd zijn. Het beoogde resultaat: ze voltooien de conversie (in dit geval een aankoop) alsnog.

Niet blindelings op vertrouwen

Remarketing campagnes kunnen dus zeer effectief zijn. Je hebt vrijwel volledige zekerheid dat je campagne onder de aandacht komt van een doelgroep die oprecht geinteresseerd is. Ze zijn immers al actief bezig geweest met jouw dienst of product. Veel online marketeers zweren dan ook bij remarketing. Wij vinden het echter verstandig om daar wel een kritische noot bij de plaatsen.

Bekijk je het concept van remarketing adverteren op basis van data, dan lijkt dit een no brainer. Je klanten zijn echter meer dan nulletjes en eentjes. Het zijn mensen. Mensen die nadenken en bewust handelen. Een veelgemaakte denkfout is dat potentiële klanten altijd zitten te wachten om nogmaals met jou in contact te komen. Dat is een aanname die soms waar is, maar soms ook niet.

Om te weten of remarketing zin heeft, zou je eigenlijk moeten weten waaróm bezoekers van jouw website de conversie niet hebben voltooid. Was dat bijvoorbeeld vanwege een technisch mankement, omdat er van hun kant iets tussendoor kwam, of omdat ze toch nog even wilden nadenken, dan kan hen remarketen dé manier zijn om hen alsnog de gewenste conversie te laten voltooien. Maar wat nu als de bezoeker inmiddels voor een ander heeft gekozen, jouw aanbieding gewoon niet goed genoeg vond of zich onverwingbaar heeft bedacht? Dan kun je remarketen wat je wilt: het besluit van je bezoeker staat al vast.

Naar onze mening wordt bij remarketing campagnes te veel uitgegaan van het eerste scenario en het tweede scenario te weinig overwogen. Natuurlijk: je kunt niet van tevoren zeggen of je potentiële klant op een nieuw contactmoment zit te wachten of niet, dus ons advies is: gewoon proberen. Vervolgens is het belangrijk om de resultaten te meten en kritisch te zijn. Hoeveel conversies behaal je uit deze campagnes? Valt dit erg tegen, dan kun je hieruit concluderen dat te veel gebruikers die opnieuw getarget worden toch niet geinteresseerd zijn in jouw diensten of producten.