Online marketing blog

Lees meer over ons werk en wat ons bezighoudt

Bij OMP Internetmarketing zijn wij non stop bezig met ontwikkelingen in de online media wereld. Met regelmaat publiceren wij interessante nieuwe blogs. Onderstaand vind je een overzicht van onze meest recente blogs.

Online marketing blog

Lees meer over ons werk en wat ons bezighoudt

Bij OMP Internetmarketing zijn wij non stop bezig met ontwikkelingen in de online media wereld. Met regelmaat publiceren wij interessante nieuwe blogs. Onderstaand vind je een overzicht van onze meest recente blogs.

4 tips om meer online product reviews te genereren

Lees jij wat andere consumenten te zeggen hebben over een product voordat je iets toevoegt aan je winkelwagen? Dan ben je niet de enige, want bijna iedereen doet dat tegenwoordig. Als je een bedrijf hebt, dan wil je meer product reviews krijgen, zodat potentiële klanten jouw merk vertrouwen en overgaan tot aankoop van het product. Je moet dan wel positieve reviews hebben, want bij negatieve reviews zal men eerder geneigd zijn om de aankoopbeslissing af te breken. In deze blog bespreken we waarom reviews belangrijk zijn en hoe je meer online reviews kunt genereren. Deze blog is geschreven door door Jeroen van JM Promotions.

Waarom zijn product reviews belangrijk voor een bedrijf?

Reviews, zowel op product- als bedrijfsniveau, helpen jouw bedrijf op veel verschillende manieren, bijvoorbeeld bij het opbouwen van sociaal bewijs. Bij sociaal bewijs vertrouwen mensen op de feedback en acties van anderen om hun eigen beslissingen te nemen. Hier nog een aantal punten waarbij reviews kunnen helpen:

Vertrouwen van potentiële klanten winnen. Wist je dat het overgrote deel van de consumenten de mening van andere consumenten gelooft? Consumenten bladeren niet alleen door reviews, maar ze vertrouwen ze ook. Als je goede reviews ontvangt over jouw producten en bedrijf, dan zullen jouw bezoekers worden verleid om te blijven, te bladeren en te kopen.
Meer waardevolle inzichten van jouw doelgroep. Jouw reviews zijn uitstekende bronnen van feedback. Door de reviews door te nemen kom je erachter wat men leuk of juist minder vindt. Door in kaart te brengen wat jouw klanten leuk vinden, weet je wat je te doen staat. Hun opmerkingen over wat ze niet leuk vinden aan uw producten en diensten, kunnen je helpen jouw marketingplan te ontwikkelen.
Vergroot het aantal bezoekers van jouw fysieke winkel. Lokale zoekopdrachten zijn de afgelopen jaren – mede door de pandemie – extreem toegenomen. Als jouw geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf-profiel lovende reviews bevat, zullen consumenten eerder denken dat het de moeite waard is om jouw (fysieke) winkel te bezoeken.
Bouw verder aan sociaal bewijs. Mond-tot-mondreclame is een van de krachtigste vormen van sociaal bewijs. Door reviews op jouw website, beoordelingswebsites en sociale media aan te moedigen, bouw je het sociale bewijs op dat jouw doelgroep overtuigt om te komen winkelen (en om over je te praten met vrienden en kennissen).
Een productreview van een Samsung soundbar

Hoe kun je meer online reviews krijgen?

Hoewel veel consumenten reviews lezen voordat ze een aankoop doen, schrijven slechts enkelen een review na het doen van een aankoop. Het is ook bekend dat consumenten verwachten dat hun aankoop goed is en daarom niet snel een review schrijven, als dat niet het geval zal men eerder geneigd om van zich te laten horen. Hier zijn enkele tips om toch meer online product reviews te krijgen.

1. Maak het jouw klanten gemakkelijk om reviews achter te laten

Gemak dient de mens. Als je op zoek bent naar manieren op de kans op reviews te vergroten, maak het proces dan zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk:

Creëer verschillende mogelijkheden om producten online te beoordelen. Zorg ervoor dat consumenten de producten kunnen beoordelen via e-mail, de website en/of een app. Maak het bovendien gemakkelijk om alle genoemde opties via een telefoon uit te voeren.
Installeer een review plugin. Een review plugin, bijvoorbeeld voor WordPress, maakt het eenvoudig om een review achter te laten. Deze plugin kan zelfs gekoppeld worden aan Google Reviews. Met slechts een druk op de knop kunnen klanten laten weten of ze het product leuk vonden of dat er nog ruimte is voor verbetering.
Ontwikkel templates. Als je geen review plugin kunt installeren, dan zou je kunnen overwegen om een template voor reviews te ontwikkelen op website-niveau. Naast sterren kunnen ze dan ook een aanvullende opmerking achterlaten over hun ervaring.

2. Vraag om reviews

Weinig klanten zullen zelf het initiatief nemen om een review achter laten. Je kunt ze op z’n minst aanmoedigen om een review achter laten, bijvoorbeeld door contact op te nemen via de e-mail en/of een app. Vraag hen naar hun ervaringen tot nu toe en geef een link die hen naar de reviews leidt. Zorg ervoor dat je ze ook opties biedt om contact met je op te nemen als ze vragen hebben.

Ontvangen jouw klanten een product via bezorging? Voeg dan flyer toe met daarop de vraag of ze tevreden zijn over hun aankoop en of ze een review willen achterlaten. Vaak koppelt men daar een winactie aan om klanten te motiveren een review achter te laten. Je kunt een QR-code met daarachter een link naar de website plaatsen, zodat ze gemakkelijk een review kunnen achterlaten.

Een QR-code op een telefoon om een productreview achter te laten.

3. Plaats reviews op jouw website en social media kanalen

Ben je benieuwd hoe je organische reviews kunt krijgen op sociale media? Publiceer met toestemming van jouw klanten hun review op sociale media kanalen en/of plaats deze ook op de pagina van het product. Deze reviews zullen jouw andere klanten aanmoedigen om ook een review te plaatsen.

Je kunt ook uitgebreide product reviews laten schrijven in ruil voor een gratis product of proefperiode van het product. De uitgebreide review zal mogelijk gaan scoren in de zoekresultaten van Google, waarmee je verkeer naar jouw website genereert en mogelijk meer van dit soort producten verkoopt. Met andere woorden: verwerk reviews in jouw content marketingstrategie.

4. Geef iets weg

Een andere manier om jouw aan te moedigen om een review achter te laten, is door een beloning uit te loven. Je kunt overwegen om 10% korting te geven op de eerste volgende aankoop, een winactie koppelen aan de leukste reviews en/of extra punten geven als je een loyaliteitsprogramma hebt. Als er niets tegenover staat, dan zal de kans kleiner zijn dat klanten uit zichzelf een review achterlaten.

Heb je hulp nodig bij het generen van reviews?

Als je graag reviews wilt genereren voor jouw bedrijf en/of producten, maar je hebt daar zelf geen tijd voor of juist hulp nodig, zoek dan niet verder. JM Promotions kan jou op weg helpen bij het ontwikkelen van strategieën die ervoor zorgen dat je meer reviews krijgt en daarmee ook het aantal verkopen kunt verhogen.

Hulp nodig met je contentmarketing?

Wil jij ook profiteren van de best mogelijke content? Onze contentmarketeers staan voor je klaar. Klik op de onderstaande button voor meer informatie over wat wij voor je kunnen betekenen.

Contentmarketing zorgt ervoor dat je doelgroep je content echt gaat lezen