Voor het bouwen van onze websites maken wij gebruik van WordPress. Ook websites van onze klanten waar wij online marketing werkzaamheden voor verrichten, draaien vaak op WordPress. Een uitstekend systeem, zeker met het oog op SEO. Eén van de voordelen van WordPress is dat je de mogelijkheid hebt om diverse plugins te installeren die je site beter maken. Eén van de populairste plugins die vrijwel elke WordPress website gebruikt, is Yoast. Ook wij zijn fan van deze SEO plugin. Geen kwaad woord hierover, behalve over het “Yoast syndroom”. Wat wij daarmee bedoelen? Lees en huiver.

Wat is het Yoast syndroom?

Overoptimalisatie is zo oud als SEO zelf. Overoptimalisatie is niet hetzelfde als black hat SEO. Hiermee willen wij zeggen: er hoeft helemaal geen sprake te zijn van technieken of trucs die niet zijn toegestaan. Nee, overoptimalisatie anno nu betekent een te sterke focus op SEO, waardoor je voorbijgaat aan praktische zaken, leesbaarheid of aandacht voor je bezoeker. Vaak met een averechts resultaat, namelijk: een minder goede vindbaarheid.

Yoast is een fantastische indicator voor on page SEO. De plugin wordt regelmatig geüpdated en geeft praktische en bruikbare tips om de SEO van je pagina’s te verbeteren. Maar: Yoast is niet heilig en daarom zien wij het Yoast syndroom als een probleem. Yoast werkt met een “stoplicht” om aan te geven hoe goed je teksten scoren op diverse gebieden van SEO. Een rood licht betekent dat er werk aan de winkel is, een oranje licht betekent dat het er redelijk voor staat en een groen licht betekent dat je op dat punt SEO-wise lekker bezig bent. Het spel is natuurlijk om zo veel mogelijk groene bolletjes te halen voor de perfecte SEO-score. Gebruikers schieten daarin naar onze mening het doel vaak voorbij.

Waarom de “groene bolletjes” niet alles zeggen

Zoekmachine-optimalisatie is in de loop der jaren een stuk complexer geworden. Het is niet meer zo eenvoudig als het hanteren van een bepaalde keyword density. Toch houden veel mensen hier nog krampachtig aan vast. Natuurlijk is dit nog steeds relevant, maar het is verstandig om SEO te benaderen met een wat meer genuanceerde blik.

Waarom pas je SEO toe? Om optimaal gevonden te worden, uiteraard. Maar voor wie doe je dit? Voor je bezoekers/klanten, is het enige juiste antwoord. De zoekmachine weet dit ook. Daarom kijkt deze heel goed naar bezoekersgedrag. Hoe gedraagt de bezoeker zich op jouw website? In dit gedrag zitten variabelen waar geen SEO checker rekening mee kan houden. Wat betekenen een goede koppenstructuur, keyword density, interne links, externe links en andere SEO factoren wanneer bezoekers structureel niet vinden wat zij zoeken op je site, of vroegtijdig afhaken? Websites die misschien niet optimaal scoren op alle indicatoren (die verdomde groene bolletjes!) kunnen alsnog een toppositie behalen in de zoekresultaten, omdat ze relevant zijn en de bezoeker bieden wat deze zoekt. Als de zoekmachine ziet dat het bezoekersgedrag goed is, zal dit worden beloond.

Stop chasing unicorns

Wij zeggen altijd: stop chasing unicorns. Ga niet per se voor die pagina met louter groene bolletjes in Yoast. Word geen slachtoffer van het Yoast syndroom waarbij je koste wat het kost wilt dat een programma jouw website als optimaal beoordeelt. Verlies. Nooit. Je. Bezoeker. Uit. Het. Oog.

Wat wij namelijk vaak tegenkomen bij klanten die lijden aan het Yoast syndroom:

  • Schrijven om het schrijven
  • Keyword stuffing (krampachtig het keyword een x aantal keer verwerken om op de optimale density te komen)
  • Onlogische opbouw van teksten
  • Krampachtig gebruik van keywords in koppen
  • Irrelevante links (er moéten nu eenmaal interne en externe links geplaatst worden)

Stuk voor stuk zijn dit zaken die je bezoeker kunnen afschrikken. En guess what: dát is niet goed voor je SEO.

Een goede SEO tekst, is een tekst die uiteraard rekening houdt met belangrijke factoren, maar die boven alles inhoudelijk sterk is, relevantie biedt en goed wegleest. Nogmaals: Yoast is een fenomenale plug-in, maar staar je niet blind op de bolletjes.