Wat zijn featured snippets?

Gepubliceerd door OMP Internetmarketing op

Een man kijkt naar het scherm van zijn laptop

Wie denkt dat seo saai en statisch is, komt bedrogen uit. Zoekmachineoptimalisatie is constant in beweging. Zo zijn er nu featured snippets. Je hebt er wellicht van gehoord, maar wat zijn featured snippets? Dit zijn korte, concrete antwoorden op gerichte vragen die door Google boven de normale zoekresultaten worden getoond.

Voorbeeld van een featured snippet

Interessant? Zeker interessant, want wanneer zoekresultaten van jouw website kunnen worden getoond als featured snippets, kun je een hoop extra bereik genereren.

Hoe krijg ik featured snippets?

Eigenlijk is er maar één antwoord op de vraag “Hoe krijg ik featured snippets?” En dat is: geef het best mogelijke antwoord op een vaag die aan Google wordt gesteld. Google bepaalt zelf welke pagina wordt gekozen voor een featured snippet en kijkt daarbij naar enkele belangrijke factoren. De kwaliteit van het antwoord weegt natuurlijk zwaar. Wanneer Google het idee heeft dat jouw antwoord op de vraag niet kwalitatief of betrouwbaar is, zul je geen kans maken. Verder spelen ook de indeling van de pagina (de manier waarop de featured snippets gepresenteerd worden) en de laadsnelheid/mobielvriendelijkheid een grote rol.

De zoekmachine moet featured snippets kunnen vinden

Je hoeft geen ingewikkelde dingen te doen om kans te maken op vertoning van featured snippets. De basis van je website moet seo-technisch in orde zijn. Heb je een site met weinig autoriteit, dan wordt het erg moeilijk om featured snippets te realiseren.

Om de zoekmachine featured snippets op jouw website te laten vinden, is het belangrijk dat je een duidelijke vraag en een duidelijk antwoord formuleert. Het antwoord moet kort en bondig zijn: het moet immers passen in het vlakje dat Google hiervoor heeft ontworpen. Google moet duidelijk kunnen zien dat je een vraag beantwoordt. Het is verstandig om de snippet onder een kop te plaatsen. Natuurlijk kun je in een volgende alinea verder ingaan op het antwoord, maar zorg ervoor dat je een bondige kern opneemt.

Een voorbeeld van een featured snippet

Hoe moet een featured snippet er dan uitzien? Houd je antwoord globaal tussen de zestig en tachtig woorden en geef een concreet antwoord op een concrete vraag. Onderstaand een voorbeeld.

Vraag (die aan Google wordt gesteld):
Wie is Matthijs de Ligt?

Antwoord op jouw pagina:
Matthijs de Ligt is een voetballer van AFC Ajax en het Nederlands elftal. De Ligt is geboren op 12 augustus 1999 en speelt als centrale verdediger. Zijn kwaliteiten zijn spelinzicht, opbouw, fysieke duels en kopkracht. In 2018 won hij de “Golden Boy” award voor beste jonge voetballer en was daarmee de eerste verdediger die deze prijs won. Sinds het seizoen 2018/2019 wordt hij naar verluidt gevolgd door diverse Europese topclubs.

In het bovenstaande voorbeeld geef je een concreet antwoord op de vraag “Wie is Matthijs de Ligt”. Wanneer een gebruiker van Google deze vraag stelt, maakt deze passage van jouw pagina kans om als featured snippet gekozen te worden. Wellicht ten overvloede: je hebt nooit garanties dat dit ook gebeurt. Zelfs niet als je aan alle voorwaarden voldoet. Je zult altijd te maken hebben met concurrentie en andere partijen die op dezelfde vraag antwoord willen geven. Google kiest in hun ogen het beste antwoord: dat is een mix van het antwoord (en de kwaliteit hiervan), de reputatie van de website/pagina, maar kan ook worden beïnvloed door zaken als locatie van de gebruiker.

Help mij met het realiseren van featured snippets