Er zijn veel verschillende soorten online marketing. In een ideaal scenario – lees: een ongelimiteerd budget – kies je voor alle vormen van online marketing. Dan ben je gegarandeerd van maximale zichtbaarheid, vindbaarheid en resultaten. Voor veel bedrijven en ondernemers is dit echter niet aan de orde. Zij moeten keuzes maken. Dat is niet erg, want je hebt echt niet alle soorten online marketing nodig om tot klinkende resultaten te komen. Waar het om draait, is het kiezen van de juiste soort of mix. Maar hoe kies je de juiste? In deze blog nemen wij de verschillende soorten online marketing onder de loep en gaan wij in op de voordelen en mogelijke nadelen per vorm. Dit helpt je bij het maken van de juiste keuze.

Natuurlijk staan wij altijd voor je klaar om je te adviseren en te zorgen voor de beste oplossing op maat. Neem gerust contact met ons op. Dat is geheel gratis en vrijblijvend. Wij denken graag met je me.

De verschillende soorten online marketing die wij je bieden

In deze blog zoomen wij in op de soorten online marketing die wij je bieden. Er zijn nog meer vormen van online marketing, maar met de onderstaande vormen worden alle belangrijke soorten behandeld.

SEO (zoekmachine optimalisatie)

SEO, zoekmachine optimalisatie, kan gezien worden als de basis van online marketing. SEO bepaalt de vindbaarheid van je website. Dat is natuurlijk hoe succes begint. Door middel van goede technische optimalisaties en de juiste teksten zorg je ervoor dat je optimaal gevonden wordt door jouw doelgroep.

De voordelen van SEO

  • Een duurzame vorm van online marketing. SEO zorgt voor vindbaarheid op de lange termijn
  • Kostenefficiënt: voor zoekmachine optimalisatie hoef je niet te betalen (behoudens de kosten voor de diensten van een SEO specialist)
  • Toegankelijk en schaalbaar: geschikt voor iedereen, toepasbaar op elk niveau
  • Cumulatief: van SEO blijf je profiteren. Nieuwe content profiteert automatisch van een goede uitgangspositie

De nadelen van SEO

SEO is een van de weinige soorten online marketing die eigenlijk weinig nadelen kent. Het enige nadeel is dat het resultaat van zoekmachine optimalisatie enige tijd in beslag kan nemen. SEO is een oplossing voor op de lange termijn. Zeker wanneer het een nieuwe website of een website met een lage autoriteit betreft, kan het enkele maanden duren voordat de effecten van SEO echt merkbaar worden.

Een tweede nadeel van SEO is dat fouten keihard kunnen worden afgestraft. Je moet goed weten wat je doet. Hanteer je de verkeerde technieken, dan verspil je kostbare tijd en zullen de resultaten uitblijven. Maak jij je (onbewust) schuldig aan black hat SEO (manipulatie of pogingen de zoekmachine te misleiden) dan kun je hiervoor hard gestraft worden. Herstellen van zo’n staf kan zeer lang duren.

SEA (zoekmachine adverteren)

SEA is één van de populairste vormen van online marketing. Met SEA adverteer je in de zoekmachine. De normale (organische) resultaten in de zoekmachine worden gebaseerd op basis van ranking. SEO is van belang voor een goede positie. Met SEA koop je als het ware een gereserveerde plek in de zoekmachine: een positie die extra opvalt en waarmee zichtbaarheid, vindbaarheid en – als je het goed doet – resultaten zijn gegarandeerd.

De voordelen van SEA

  • Direct resultaat. SEA zorgt direct voor optimale zichtbaarheid en vindbaarheid
  • Optimaal je doelgroep bereiken: zeer uitgebreide mogelijkheden tot targeting (selecteren hoe en door wie je gevonden wilt worden)
  • Resultaten zijn uitstekend meetbaar en dit maakt optimaliseren eenvoudig
  • Veel verschillende vormen (display/banner, search, shopping, apps, YouTube, maps), altijd passend bij je doel en budget
  • Zelf je budget bepalen
  • Niet alleen op Google; alle grote zoekmachines hebben een advertentieprogramma’s

De nadelen van SEA

  • Alleen resultaat zolang je adverteert: zodra je campagne stopt, ben je niet meer zichtbaar
  • Vaak relatief duur (zeker in sectoren of op onderwerpen met veel concurrentie)
vormen van online marketing

Content marketing

Met content marketing werk je aan het vergroten van je bereik en het aantrekken van nieuwe klanten door middel van content. Die content kan van alles zijn. Doorgaans betreft het teksten, zoals blogs, maar het kan ook in de vorm van bijvoorbeeld video. Content marketing kan op je eigen platform plaatsvinden (bijvoorbeeld door zelf blogs te plaatsen) of op een extern platform (bijvoorbeeld door gastblogs te plaatsen op een andere website). Wij hebben ons eigen content marketingbureau om hiermee te helpen.

De voordelen van content marketing

  • Je werkt automatisch aan je SEO: door gericht over onderwerpen te schrijven, word je zeer specifiek vindbaar
  • Perfect voor storytelling: je kunt inhoudelijk veel meer kwijt dan in andere vormen van online marketing
  • Olievlek-effect: content is deelbaar. Omdat je content kan worden gedeeld, kan deze op onverwachte plekken terecht komen en een enorm bereik genereren
  • Zeer veelzijdig: je bepaalt zelf het doel. Naamsbekendheid vergroten, reputatie versterken, klantenbinding, sales: alles is mogelijk
  • Kostenefficiënt: het is een van de meest laagdrempelige en betaalbare soorten online marketing

De nadelen van content marketing

Omdat content marketing zo laagdrempelig is, kent het weinig tot geen nadelen. Je wordt er nooit slechter van. Echter: resultaat valt en staat met een goede strategie. Zomaar iets doen, zet vaak geen zoden aan de dijk. Het is belangrijk om te onderzoeken welke content kansrijk is. Waar is vraag naar vanuit de doelgroep? Ook is het belangrijk om te zorgen voor een goede content kalender. Succesvol worden met content marketing vereist een goede en regelmatige output. Met één of twee blogs schrijven, kom je er niet.

Social media marketing

Bij social media kun je net als bij zoekmachine marketing twee vormen onderscheiden. Een organische variant en een betaalde variant. De organische variant is als het ware content marketing op social media, de betaalde variant kun je vergelijken met SEA. Wij splitsen social media marketing daarom op in social media marketing en social media advertising. Met social media marketing werk je aan je zichtbaarheid door content te maken op social media. Met social media advertising doe je dit ook, alleen betaal je in dat geval om je content te verspreiden en gegarandeerd zichtbaar te krijgen.

De voordelen van social media marketing

  • Kostenefficiënt: social media marketing kost niets, behoudens eventuele kosten voor de diensten van een social media expert
  • Uitstekende aanvulling op content marketing, zeer geschikt om je content verder te verspreiden
  • Keuze uit veel verschillende platforms
  • Een vorm van online marketing waarbij interactie mogelijk is
  • Het viral effect: content kan zeer eenvoudig gedeeld en verspreid worden
  • Een goede manier om een andere kant van jezelf of je bedrijf te laten zien
  • Uitstekend om een vaste, betrokken doelgroep op te bouwen: zodra mensen je gaan volgen, kun je ze blijven bereiken

De nadelen van social media marketing

  • Interactie kan tijdsintensief zijn. Je zendt niet alleen, maar ontvangt ook. Mensen die reageren op jouw content, verwachten vaak een reactie terug
  • Negativiteit: de kans is aanwezig dat niet iedereen even enthousiast is over jouw content. Hier moet je mee om kunnen gaan en zult het wellicht moeten modereren
  • Het kan lastig zijn om bereik en volgers op te bouwen. Zeker wanneer je vanaf 0 begint kan het lang duren

De voordelen van social media advertising

  • Zeer effectief om de door jou gewenste doelgroep bereiken
  • Veel verschillende mogelijkheden en vormen op diverse platforms
  • Uitstekende mogelijkheden om visueel op te vallen
  • Nieuwe potentiële klanten bereiken en vasthouden wanneer ze besluiten je te gaan volgen
  • Mogelijk bij vrijwel elk budget

De nadelen van social media advertising

  • Niet meer zichtbaar zodra je campagne stopt (dus ook wanneer je stopt met betalen)
  • De conversie ligt vaak lager dan bij andere vormen van betaalde online marketing
  • Niet elke doelgroep is even goed te bereiken via social media

Linkbuilding

Hoe goed je vindbaar bent in de zoekmachine is sterk afhankelijk van je autoriteit. Eén van de belangrijkste factoren van autoriteit is links. Hoe meer goede links naar jouw site verwijzen, hoe hoger je autoriteit. Linkbuilding is vaak de effectiefste manier om te zorgen voor meer links naar jouw site. Met linkbuilding zorg je ervoor dat goede, relevante sites naar jou gaan verwijzen. Daarin schuilt een grote kracht, maar tegelijkertijd ook een risico. Kwalitatieve linkbuilding is goud waard, maar veel van de manieren waarop linkbuilding wordt uitgevoerd, zijn achterhaald en zetten weinig zoden aan de dijk. Om de beste kwaliteit te bieden, zijn wij een eigen linkbuilding bureau gestart.

De voordelen van linkbuilding

  • Nog altijd een bijzonder belangrijke pijler van SEO. Goede links kunnen je vindbaarheid een enorme boost geven
  • Een duurzame vorm van online marketing
  • Naast versterkte autoriteit ook een uitstekende manier om zichtbaar te zijn op relevante platforms

De nadelen van linkbuilding

  • De tijd van “power in numbers” is echt voorbij
  • Een goede link kan prijzig zijn
  • Je blijft afhankelijk van de autoriteit van een ander (wanneer deze daalt, kan dit jou ook raken)
  • Je opgebouwde autoriteit kan (deels) wegvallen wanneer de link verdwijnt

Wat zijn de juiste soorten online marketing voor jou?

Wil je weten wat de juiste vormen van online marketing voor jou zijn? Wij maken graag kennis met jou om dit vrijblijvend te bespreken. Door in te gaan op jouw persoonlijke situatie kunnen we concreet zijn over de voor- en nadelen van alle soorten online marketing en kunnen wij je helpen bij het samenstellen van de optimale mix.