Weet jij nog precies wat er allemaal mogelijk is op de SERP van Google? Vroeger was het zo eenvoudig: je zocht en je zag de resultaten. Naast de organische zoekresultaten waren doorgaans alleen de gesponsorde resultaten van Google Ads zichtbaar. Dat is nu wel anders. Wie nu een zoekopdracht uitvoert, ziet tal van extra manieren waarop zoekresultaten opvallen of extra informatie wordt verschaft: SERP features. Maar wat zijn SERP features en welke SERP features zijn er allemaal?

Wat is SERP?

First things first: wat is SERP? SERP staat voor “Search Engine Results Page”. Iedereen is hiermee dus bekend. De SERP is niets meer of minder dan de pagina met resultaten van jouw zoekopdracht.

Wat zijn SERP features?

SERP features zijn een soort extra’s voor de zoekresultaten. Zoekresultaten kunnen bepaalde SERP features “verdienen” om bijvoorbeeld extra op te vallen of aanvullende informatie te geven.

Waarom heeft Google (we hebben het in deze blog specifiek over de SERP features van Google) hiervoor gekozen? Enerzijds lijkt het gebruiksvriendelijk: door het aanbieden van specifieke SERP features vindt de gebruiker sneller en eenvoudiger wat hij/zij zoekt. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je direct in de zoekresultaten relevante contactinformatie te zien krijgt, of dat de vraag die je in de zoekmachine stelt direct wordt beantwoord.

Uit dat laatste blijkt ook dat Google SERP features nu niet bepaald heeft bedacht met het idee om er zelf slechter van te worden. Sterker nog: achter veel van deze extra’s schuilt de gedachte dat gebruikers de pagina met zoekresultaten helemaal niet meer hoeven te verlaten om te vinden wat zij zoeken. Zo houdt Google je langer aan boord, in plaats van door te verwijzen naar een andere pagina.

Welke SERP features zijn er?

Tijd om te kijken naar de verschillende SERP features. Het zijn er inmiddels heel wat. De ene kom je vaker tegen dan de andere. Onderstaand een overzicht van de verschillende organische features en wat zij precies doen. Er zijn ook SERP features die bij betaalde vermeldingen kunnen worden getoond, maar hij houden het in deze blog bij SEO gerelateerde features.

Featured snippets

Featured snippets zijn voor de meeste mensen waarschijnlijk de bekendste SERP feature. Wij hebben al eerder een blog geschreven over featured snippets. Featured snippets zijn ontzettend handig. Dit zijn namelijk antwoorden op een vraag of zoekbehoefte die al op de SERP van Google worden gegeven. Google zoekt en toont het – naar hun inzicht – beste antwoord op jouw vraag. Hiervoor wordt een passage gebruikt van de door Google gekozen site. Met andere woorden: je krijgt al de informatie te zien van de site die je als gebruiker anders waarschijnlijk als eerste had aangeklikt om te lezen. Erg handig voor gebruikers, misschien wat minder handig voor de website die de featured snippet krijgt. De kans is namelijk aanwezig dat de bezoeker al heeft gekregen wat hij/zij zocht en niet meer naar de website doorklikt.

Site links

Site links kunnen een bijzonder waardevolle SERP feature zijn. Bij een relevante zoekopdracht kunnen bij geselecteerde sites namelijk extra links worden weergegeven. Het resultaat is vergelijkbaar met het opgeven van site links in Google Ads: onder het zoekresultaat zie je extra links naar andere relevante pagina’s van dezelfde website.

Top stories

Een vermelding in Top stories kan je een enorme boost in traffic opleveren. Bij zeer veel zoekopdrachten laat Google de beste artikelen in een carousel bovenaan de SERP zien. Hier vind je geregeld artikelen en blogs van gigantische (nieuws)sites. Het is echter niet onmogelijk om als kleinere partij hier tussen te komen, al is het niet gebruikelijk. Gebeurt dit wel, dan betekent dit dat jouw publicatie als toonaangevend wordt gezien binnen het onderwerp. Vaak betreft het verhalen met nieuwswaarde. Een vermelding in Top stories kan ervoor zorgen dat je publicatie viral gaat.

Image pack

Een image pack is een verzameling foto’s die wordt getoond in een carousel. Anders dan veel andere SERP features kan een image pack op elke plek van de SERP terugkomen, dus ook onderaan. Wat maakt een Image pack interessant? Het kan je op een nieuwe manier bezoekers opleveren. Het pack wordt namelijk getoond aan gebruikers die niet specifiek op afbeeldingen zoeken, maar uiteindelijk dus wel via jouw afbeeldingen op je website terecht kunnen komen. Ook als je met je pagina niet op de eerste pagina van de zoekresultaten staat, kun je hier met een Image pack wel een plekje bemachtigen.

Video (thumbnails)

Thumbnails zijn zeer waardevol voor video’s. Met een video thumbnail kan op de SERP essentiële info over een video worden getoond. Denk aan een voorvertoning van de video zelf, middels een afbeelding, maar ook informatie over onderwerp en duur van de video. Thumbnails zijn niet per definitie de SERP features die je heel veel traffic naar je eigen website opleveren. De thumbnails linken veelal naar het platform waarop de video wordt gehost. De meeste websites hosten deze niet zelf, maar op een platform als YouTube. Desalniettemin is het een hele mooie manier om aandacht op je content te vestigen. Zeker voor platforms die het meerendeel van hun content in videovorm aanbieden, is dit een uitstekende manier om gevonden te worden in de zoekmachine.

Bovenstaand een voorbeeld van één van onze eigen SERP features, in dit geval sitelinks

Knowledge card

Een Knowledge card is een zeer handige en concrete SERP feature. Voor de meeste sites is deze echter niet heel relevant. Een knowledgde card geeft concreet antwoord op een duidelijke vraag. Bijvoorbeeld hoeveel kilo 200 lbs (Amerikaanse pounds) is. Je ziet de berekening en het antwoord dan direct in een kader boven de reguliere zoekresultaten. Maar knowledge cards kunnen aangemaakt worden bij elke concrete vraag/antwoord-structuur. Zie ze als een eenvoudigere versie van een featured snippet.

Knowledge panel

Heb je een knowledge panel als SERP feature? Dan is dat echt een behoorlijke prestatie en een teken dat je waarschijnlijk een zeer hoge domein autoriteit hebt. Een knowledge panel is een soort XXL versie van een knowledge card. Dit panel geeft uitgebreide, feitelijke antwoorden op een vraag of onderwerp. Vaak betreft het statistieken. Hoewel ze geen monopolie hebben op knowledge panels, zijn het vaak de écht grote websites die hiermee scoren. Zoek je bijvoorbeeld op een stad, dan krijg je demografische data van Wikipedia te zien in een knowledge panel.

Tweetsbox

Als toonaangevende zoekmachine wil Google natuurlijk een vinger aan de pols hebben qua trending topics. Daarom ging Google een aantal jaar geleden een partnerschap aan met Twitter. De Tweetsbox is een SERP feature die de meest trending tweets weergeeft op een bepaald onderdeel. Dit betekent dat er veel viral en breaking news content in weer wordt gegeven. Grote nieuwsmedia, viral sites en celebrities met een grote following worden er regelmatig in getoond. De meeste websites zullen daarom niet snel terug te vinden zijn in een tweetsbox. Gebeurt dit echter wel, dan weet je dat je viral aan het gaan bent.

People also ask

Al jaren lang laat Google zoeksuggesties zien wanneer je begint met het intikken van een vraag. Relatief nieuw is dat Google hier een wat uitgebreidere SERP feature van heeft gemaakt. Naast dat je nu suggesties kunt zien, hanteert de zoekmachine ook een “people also ask” feature: gerelateerde vragen aan de zoekopdracht die jij stelt mét direct een link naar de (in de ogen van Google) beste pagina erin. Dit is dus een SERP feature die on the fly werkt: je krijgt ‘m al te zien terwijl je nog aan het typen bent.

Hoe krijg je SERP features?

Wat natuurlijk iedereen wil weten, is: hoe krijg je SERP features? Zoals nogal veel zaken in de zoekmachine is ook dit niet bepaald transparant. Je kunt eigenlijk geen SERP features forceren. Er is geen vast recept voor het verkrijgen hiervan. De grootste kans maakt je door zo goed mogelijke content aan te bieden. Blijf inzetten op kwaliteit en zorg ervoor dat je dit op goede, gestructureerde wijze aanbiedt.

Ben je benieuwd of jouw website al “beloond” wordt met SERP features? Neem gewoon eens vrijblijvend contact met ons op. Wij kunnen het je vertellen en laten zien.