Seo trends: handig of hype?

Gepubliceerd door OMP Internetmarketing op

Elk jaar begint er steevast mee: seo trends. Al eind 2018 waren de eerste seo trends voor 2019 te zien en nu we op het moment van publicatie van deze blog halverwege 2019 zitten, verschijnen al de eerste seo trends voor 2020. Hoeveel waarde moet je nu hechten aan dergelijke artikelen? Wij delen onze visie.

De naam “seo trends” is vaak misleidend. Het zijn eerder voorspellingen. Er zijn partijen die deze voorspellingen goed doen en er zijn partijen die, tja, simpelweg komen met onzin. Begin dit jaar deed het gerenommeerde MOZ.com seo voorspellingen voor 2019. Er zijn niet veel écht toonaangevende partijen met wereldwijde autoriteit. MOZ is hier een van, dus wanneer hier de eerste voorspellingen en laatste ontwikkelingen gepubliceerd worden, kijkt iedereen toe.

Vanuit daar worden voorspellingen ineens trends en duiken er overal zelfbenoemde seo-experts op die precies claimen te weten wat het nieuwe goud gaat worden op seo-gebied. Zoekmachineoptimalisatie is zeer dynamisch, maar kent ook al jarenlang basisbeginselen die niet of nauwelijks wijzigen. Zouden we blindelings in alle voorspellingen meegaan, dan zouden hier meer missers dan voltreffers tussen zitten.

De regel die alle seo trends overstijgt

Er is een vrij eenvoudige regel die alle seo trends overstijgt, en die luidt: je bouwt je website voor je doelgroep en niet voor de zoekmachine. Deze cruciale nuance zien we in te weinig artikelen terug. Eén van de grootste bepalende factoren voor het succes van je zoekmachineoptimalisatie is het gedrag van bezoekers op je website. Je kunt nog zo veel optimalisaties doorvoeren; als je bezoekers jouw website niet weten te waarderen, zal het lastig worden om een goede positie in de zoekresultaten te behalen. Zoekmachines kijken onder andere naar hoe lang mensen op je website zijn, hoeveel pagina’s ze bekijken en of ze direct na aankomst op je site weer vertrekken.

Welke seo trends en voorspellingen hebben het gered?

Kijkend naar voorspellingen van de afgelopen jaren, kun je er een hoop afstrepen. Veel ontwikkelingen waarvan men riep dat die zouden gaan domineren, hebben het simpelweg (nog) niet gered. Zo riep men een aantal jaar geleden dat je website anno nu kansloos zou zijn zonder video en werd door velen nog niet zo lang geleden beweerd dat voice search de zoekresultaten zou gaan domineren. Dat is bij lange na (nog) niet gebeurd, want het aandeel gesproken zoekopdrachten bedraagt slechts een paar procent.

Toch kunnen ook de voorspellingen die het niet hebben gered best waardevol zijn. Zo schreven wij enkele maanden geleden een blog over de kansen die er liggen om met voice search in te spelen op seo.

Kijk je naar de voorspellingen van de afgelopen vijf jaar, dan moet je concluderen dat de bronnen met echte autoriteit toch veel zaken goed hebben zien aankomen:

  • Mobiele optimalisatie is cruciaal geworden
  • De laadtijd van je pagina is een leidende factor geworden
  • De SERP (Search Engine Results Page) is geëvolueerd, onder andere met featured snippets en rich snippets
  • Inspelen op lokaliteit loont

Ook meer recente voorspellingen, zoals de doorbraak van structured data en semantiek lijken te kloppen, net als het sterk groeiende potentieel van off-page seo (zichtbaar zijn en autoriteit pakken met behulp van platforms van derden, vooral trending onder webshops). Al met al kun je concluderen dat seo trends geen gebakken lucht zijn en dat er reden genoeg is om ook de seo trends van 2020 weer scherp in de gaten te houden.

Wat worden de seo trends van 2020?

Iedereen vraagt zich nu 2019 rap aan ons voorbijtrekt natuurlijk af wat de seo trends van 2020 gaan worden. In tegenstelling tot voorgaande jaren is het op dit moment nog redelijk stil op dat gebied. Natuurlijk worden stokpaardjes als online reputatie, quality content, mobiele optimalisatie en page speed er weer bijgehaald, maar deze onderwerpen kun je nauwelijks beschouwen als trends; zij zijn inmiddels algemene basiskennis geworden.

Wel voorspellen steeds meer partijen dat de invloed van kunstmatige intelligentie steeds sterker gaat worden. Dat is aannemelijk, maar ook op dat gebied zijn er in het (recente) verleden flinke miskleunen gemaakt. Het algoritme van zoekmachines verandert en evolueert doorlopend, maar dat betekent niet dat er elk jaar radicale veranderingen te verwachten zijn.

Wij houden de ontwikkelingen doorlopend in de gaten

Als online marketingbureau voelen wij ons natuurlijk verplicht om constant op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Wij houden ervan om met klanten te sparren en te kijken hoe onze kennis op het gebied van seo jou kan helpen groeien. Daarbij hanteren wij altijd de laatste bewezen effectieve technieken, maar vergeten wij de basis nooit.

Wil je weten hoe wij je kunnen helpen met onze zoekmachineoptimalisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij zorgen zowel voor perfecte technische optimalisatie als de beste seo teksten.

Categorieën: seo