Moet een tekst lang zijn voor goede SEO?

Gepubliceerd door OMP Internetmarketing op

Je hoort het nog regelmatig: om met goede SEO in de zoekmachine te kunnen scoren, moeten teksten lang zijn. Hoe lang dan? 500 woorden? 1000 woorden? 1500? De waarheid ligt een stuk genuanceerder. De waarheid is namelijk dat langere teksten niet per definitie beter scoren en dit is waarom.

Lange teksten beter voor SEO? Dat is achterhaald

Dat veel mensen denken dat lange teksten beter zijn voor SEO is niet vreemd. Dit is namelijk altijd zo geweest. Door teksten langer te maken, is er meer mogelijkheid om context te duiden en kan er meer nadruk worden gelegd op belangrijke SEO-pijlers, zoals koppen en keywords.

Echter: SEO is continu in beweging. Een van de meer recente wijzigingen in het algoritme van Google – en dit zal bij veel andere zoekmachines niet anders zijn – is de verschuiving van focus van techniek naar lezer.

Wat houdt die verschuiving in?

Terugkijkend op de afgelopen jaren, kun je concluderen dat SEO een beetje is doorgeschoten. Teksten werden vaak gemaakt met het oog op de zoekmachine. Maar voor wie zijn je teksten nu bedoeld? Exact: voor je bezoeker. Eén van de effecten van de sterke focus op tekstschrijven voor de zoekmachine, was dat teksten vaak erg lang werden.

Nu is er niets mis met een lange tekst, maar alleen als dit ook echt functioneel is. Een tekst langer maken puur met het idee om de zoekmachine te behagen, is geen goed idee: het moet immers draaien om je bezoeker.

Met goede SEO zet je de gebruiker voorop

Wat is dan wel belangrijk om goede SEO teksten te schrijven? Kwaliteit en relevantie staan voorop. De vlieger “als je teksten goed zijn voor de zoekmachine, zijn ze goed voor de bezoeker” gaat niet langer op. Draai het liever om: als je teksten goed zijn voor de bezoeker, zijn ze goed voor de zoekmachine.

Waarom is focus op de gebruiker zo belangrijk?

Focus op de gebruiker is in eerste instantie belangrijk omdat het je doelgroep betreft, je klant. Alleen daarom al zou deze topprioriteit moeten krijgen. Ook in technisch opzicht is het belangrijk om je gebruiker met je teksten in de watten te leggen.

Voor je SEO ranking kijkt Google namelijk sterk naar het gebruikersgedrag. Wanneer gebruikers snel afhaken op je pagina, of wanneer de gemiddelde tijd die zij spenderen benedengemiddeld is, dan ziet de zoekmachine dit als een teken dat de gebruiker kennelijk niet in de behoefte wordt voorzien. De zoekmachine wil gebruikers relevante, kwalitatieve content voorschotelen dus wanneer bezoekers niet goed reageren op je pagina’s, is dit van negatieve invloed op je ranking.

Wat is dan de relatie met lange teksten?

Lange teksten vormen een risico. Vraag je altijd af: gaat mijn bezoeker de hele tekst lezen? Het schrijven van lange teksten is dus zeker niet per definitie schadelijk voor je SEO, maar wanneer bezoeker afhaken omdat je hen een te lange lap tekst voorschotels, werkt dit wél nadelig voor je ranking in de zoekmachine.

Hoe lang moeten teksten zijn voor goede SEO?

Hoe lang moeten teksten zijn voor goede SEO? ZO lang als nodig is. Natuurlijk zul je met een tekst van 50 woorden geen kans hebben op een hoge positie in de zoekmachine: daarvoor heeft je tekst te weinig body, context en relevantie. Je hoeft echter ook niet te rekken om per se tot 500 woorden te komen. Zorg voor een goede tekst voor je bezoeker, blijf de traditionele SEO pijlers goed toepassen en je zult zien dat je beloond zult worden met resultaten.

Categorieën: seo