Je hebt wellicht gehoord over Google’s Mobile First Indexing. Weet je wat dit betekent? En zo ja: ben je hier klaar voor? Wij geven antwoord op beide vragen en leggen uit waarom dit ook voor jouw website belangrijk is.

Waarom Google Mobile First Indexing heeft uitgerold

Met Mobile First Indexing heeft Google besloten voorrang geven aan mobiele websites in de zoekresultaten. Al enige tijd vinden zoekopdrachten in Google’s zoekmachine vaker plaats vanaf mobiele devices dan vanaf computers (desktops en laptops). Daarom vindt het bedrijf het logisch dat ook mobiele resultaten (de mobiele versies van websites) eerst worden getoond. Google verwacht hiermee een relevantere en betere gebruikerservaring te creëren. Wie in het recente verleden vanaf een smartphone zocht, kreeg de zoekresultaten vaak nog gerangschikt op basis van de desktop websites. Dit is nu dus anders.

Mobile First Indexing is volledig uitgerold

Google is zo goed als klaar met de uitrol van Mobile First Indexing. Websites die hiervoor geselecteerd zijn, hebben enige tijd geleden waarschijnlijk al een melding ontvangen van Google. Wanneer jouw website geselecteerd is, betekent dit dat Google deze geschikt (lees: goed genoeg) acht om in aanmerking te komen voor Mobile First Indexing. Het betekent dat je beschikt over een uitstekende mobiele website. Het resultaat is dat je – vooral op mobiel – kunt stijgen in de zoekresultaten.

Waarom je er nu klaar voor wilt zijn

Met Mobile First Indexing geeft Google aan dat mobiel het wint van desktop. Je wilt dus klaar zijn voor deze nieuwe vorm van indexeren om geen bezoekers te verliezen. Wanneer je mobiele website nog niet goed genoeg is, zal deze voorlopig niet in aanmerking komen voor de mobiele indexering. Hoe langer dit duurt, des te meer bezoekers het je kan gaan kosten.

Wat bepaalt of een website geschikt is voor Mobile First Indexing?

Je website is geschikt voor Mobile First Indexing wanneer de mobiele variant voldoet aan de door Google gestelde eisen. Hiervoor vergelijkt de zoekmachine jouw mobiele site met de desktopvariant. Toont de mobiele versie een sterk uitgeklede versie waarop cruciale elementen missen, dan heeft dit een negatief effect op je score. Ook wanneer de site niet geoptimaliseerd is voor weergave op mobiele apparaten (een “responsive” site is dit wel, deze past zich automatisch aan), maak je geen kans om in deze indexeringsvorm opgenomen te worden. Vanzelfsprekend dienen de prestaties en laadsnelheid van de mobiele website zeer goed te zijn.

Laat ons  je helpen jouw website klaar te maken voor Mobile First Indexing

Wij beschikken over alle benodigde expertise om jouw website klaar te maken voor Mobile First Indexing. Let wel: zelfs als je website aan alle eisen voldoet, is dit nog geen garantie dat de site op korte termijn op deze nieuwe manier wordt geïndexeerd. De kans is echter wel groot. Wanneer je website wordt meegenomen in Mobile First Indexing, betekent dit niet dat de prestaties in de zoekmachine op desktops hier onder lijden.

Wij hebben al succes geboekt met Mobile First Indexing. Onze klant Naaiatelier Zwaag wilde de website gereed maken voor mobiele indexering. Wij ontwikkelden voor hen een gloednieuwe WordPress Website met een sterke focus op mobiele optimalisatie: snel, duidelijk, eenvoudig en licht. Deze website behaalt een sublieme seo score van 91/100. Ook kent de website een zeer lage laadtijd, zelfs op de langzaamste verbindingen. Hiermee voldoet de site ruimschoots aan de eisen die Google stelt aan websites om mee te mogen doen aan de nieuwe indexering.

Testresultaten van SeoSiteCheckup

Mobiele score van de website

Mobiele laadtijd van de website