Kijktip: FYRE: the greatest party that never happened

Gepubliceerd door OMP Internetmarketing op

Onlangs is de Netflix Original “FYRE: the greatest party that never happened” verschenen op Netflix. Wat ons betreft een aanrader voor iedereen met interesse in marketing. Deze documentaire laat namelijk de mogelijkheden en valkuilen van goede marketing zien.

Onlangs wezen wij een opdracht af. Dat is niet gebruikelijk: daar waar wij kunnen helpen, doen wij dit graag. Wij gaan een uitdaging nooit uit de weg, maar er zijn uitzonderingen. Want wat nu wanneer je twijfels hebt over de haalbaarheid van een project? Wat nu wanneer je vermoedt dat een opdrachtgever niet waar kan maken wat hij met zijn product of dienst belooft? Precies dit komt aan bod in FYRE: the greatest party that never happened. Het laat zien hoe destructief de gevolgen van marketing kunnen zijn, wanneer het product niet aan de geschepte verwachtingen voldoet.

Gouden marketingmachine

Het FYRE festival moest het meest exclusieve en spectaculaire muziekfestival ooit worden. Enkele honderden gasten zouden op een onbewoond tropisch eiland in luxe accommodaties meerdere dagen genieten van wereldacts. FYRE moest hét feest van de eeuw worden dat je absoluut niet wilde missen.

So far, so good. Het muziekfestival was ontsprongen aan het brein van een jonge New Yorkse ondernemer, die al eerder met een exclusieve dienst in had gespeeld op het verlangen van een kapitaalkrachtige jonge doelgroep.

Op een fabelachtig eiland dat ooit toebehoorde aan Pablo Escobar werden alle registers opengetrokken om een buzz rondom het feest te creëren. Kosten noch moeite werden gespaard. Zo fungeerden meerdere supermodellen in een promotievideo die een droomleven liet zien. Feesten op het strand, uitrusten op een jacht, slapen in een luxe villa, Met een Michelinster bekroonde gerechten en onbeperkt drank. De beste reclamebureaus, social media bureaus en videocrews van New York werden opgetrommeld voor de creatie van een promotiecampagne om je vingers bij af te likken.

De promovideo van het FYRE festival

Officiële trailer van de Netflix Original documentaire “FYRE: The greatest party that never happened”

Enkele honderden influencers werden ingeschakeld om het FYRE festival te promoten. Van modellen tot atleten, muzikanten en vloggers: allemaal verspreidden zij (tegen zeer lucratieve betalingen) fabelachtig mooi materiaal van het FYRE festival. Het beoogde effect bleef niet uit: de internationale pers dook bovenop het festival en #FYRE en #FYREfestival werden trending topics op social media.

Als marketingbureau kun je alleen maar met bewondering en respect kijken naar de marketingcampagne van het festival.

“Never overpromise”

Wat in de documentaire begint als een droom, eindigt als een nachtmerrie. Op schrijnende wijze zie je minuut na minuut het luchtkasteel genaamd FYRE festival verder in elkaar klappen. Het evenement dat uiteindelijk wordt neergezet, lijkt in de verste verte niet op het paradijselijke festival uit de gelikte campagne.

FYRE: the greatest party that never happened mixt verklaringen van mensen die aan het festival hebben gewerkt met verklaringen van bezoekers en beelden die zowel door de organisatie als door de bezoekers zijn opgenomen. Met name die laatste beelden laten een ongelofelijke deceptie zien. Vervoer was niet geregeld, gasten – die een tropisch strand met luxe tenten en villa’s verwachtten – kwamen in een bouwval terecht, de organisatie was nergens te vinden, er was amper elektra, de armzalige tenten die er stonden, waren natgeregend en boden veel te weinig slaapplekken, eten en drinken was er nauwelijks, en zo kunnen wij nog wel even doorgaan.

In het kort: er was helemaal geen FYRE festival. De organisatie zat op misschien 15 a 20% van wat het festival had moeten zijn. Gasten hebben nooit een optreden gezien, moesten de nacht zonder dak boven hun hoofd doorbrengen op een verlaten bouwplaats en gingen gedesillusioneerd en duizenden dollars armer weer huiswaarts.

Overigens blijkt in de loop van de documentaire dat het brein achter FYRE festival partners, personeel en gasten voor miljoenen dollars heeft opgelicht. Hij werd veroordeeld tot een jarenlange gevangenisstraf. Vanaf dag één was dit festival gedoemd om te mislukken, maar alleen mensen die de organisatie van zeer dichtbij hadden meegemaakt, kregen dit pas op het laatste moment door.

Wat leert dit ons over marketing?

Eén van de redenen waarom wij van mening zijn dat iedereen die geïnteresseerd is in marketing deze documentaire moet zien, is dat de docu op een pijnlijk duidelijke manier aantoont wat de gevolgen kunnen zijn wanneer twee van de goede oude p’s, product en promotie, niet in overeenstemming met elkaar zijn.

Het FYRE festival adverteerde een Bentley, maar verkocht een Lada voor de prijs van een Bentley. Het is een les voor alle marketeers en ondernemers: kwaliteit is de basis van alles. Je marketing kan nog zo goed zijn, wanneer je product of dienst niet biedt wat je belooft, zal het nooit werken. Sterker nog: door de geschepte verwachtingen kunnen de gevolgen alleen nog maar erger worden. Goede marketing kan zich keihard tegen je keren wanneer je jouw belofte niet waarmaakt.

Dat brengt ons terug naar de door ons geweigerde opdracht. Wij kregen het idee dat wij mee zouden werken aan ons eigen FYRE Festival, aan een dienst die wij prachtig in de markt hadden kunnen zetten, maar waarvan wij zeer sterk vermoedden dat de verwachtingen niet zouden kunnen worden waargemaakt.

Als bedrijf of ondernemer zoek je een kundige partner voor jouw marketing. Neem contact met ons op: wij helpen je graag op het gebied van online marketing. Wees ook niet bang om ons uit te dagen: wij zijn ondernemers en denken graag mee over je product of dienst zodat alle facetten kloppen. Wij verzorgen met veel plezier een spetterende online marketing campagne voor je, maar onthouden altijd: never overpromise, always overdeliver.

Ja, help mij met mijn online marketing

Categorieën: Marketing