Online marketing bureau OMP Internetmarketing

Logo van OMP Internetmarketing

OMP Internetmarketing is een allround online marketing bureau in Almere.  Wij bieden al sinds 2007 SEO, SEA, social media marketing & advertising, content marketing, linkbuilding en complete WordPress websites. Onze klanten bevinden zich door heel Nederland en in tal van segmenten. Onze missie: online marketing van bureaukwaliteit tegen freelance tarieven. Ons online marketing abonnement maakt ons online marketing bureau uniek.

Ben jij op zoek naar een online marketing bureau waar kwaliteit en maximaal resultaat hand in hand gaan met een prettige, informele werkwijze, betrokkenheid en maatwerk? Neem contact met ons op. Wij maken graag vrijblijvend kennis met je.

Ben je een robot? Ja of nee?

Sociale media kanalen bieden diverse mogelijkheden om je bereik te vergroten en je bedrijf te laten groeien. Om het meeste uit je social media marketing activiteiten te halen is het belangrijk om deze te koppelen aan je WordPress-website. In dit artikel bespreken we 3 tips om Instagram (nog) beter te integreren voor het maximale voordeel. 

Met meer dan een miljard gebruikers is Instagram een krachtige tool die je kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien. Het gebruik ervan om je digitale marketingactiviteiten een boost te geven, vereist echter meer dan alleen een account maken en periodiek berichten plaatsen. 

Strategische integratie van Instagram kan helpen om meer verkeer te genereren en de betrokkenheid te vergroten. Bovendien kan het een effectieve manier zijn om nieuwe klanten te bereiken, contact te maken met je doelgroep en naamsbekendheid op te bouwen.

In dit artikel bespreken we hoe sociale media kanalen, zoals Instagram, je WordPress-website op een positieve manier kunnen beïnvloeden (en omgekeerd). Vervolgens geven we je drie tips om deze twee platformen succesvol te integreren. Laten we beginnen!

Voordelen van de koppeling tussen Instagram en WordPress

Social media kanalen bieden een overvloed aan mogelijkheden om je online marketingstrategie te verbeteren. Als een van de meest gebruikte platforms voor het delen van afbeeldingen en video’s, dient Instagram als een hulpmiddel om de aandacht te trekken door middel van visuele content.

Een van de grootste voordelen van Instagram is dat er veel manieren zijn om zichtbaar te worden bij je doelgroep. Als een pijler van influencer marketing is Instagram een ​​kwaliteitsplatform voor het uitvoeren van cross-channel-campagnes, partnerschapsovereenkomsten en andere promotiemogelijkheden.

Velen gebruiken Instagram, evenals Facebook en Twitter, als sociale zoekmachine. Daarom kan het strategisch gebruik van hashtags, geotags en andere Instagram-functies de vindbaarheid van je merk vergroten. Het is echter veel gemakkelijker om je volgers om te toveren tot klant als de kanalen op elkaar zijn afgestemd.

Door Instagram met WordPress-website te integreren, kun je gemakkelijk bezoekers tussen de twee platforms naar elkaar doorsturen. In plaats van ze als individuele doelgroepen te behandelen, kan het overbruggen van de kloof je helpen tijd te besparen en meer samenhangende en consistente content te creëren.

3 tips voor het integreren van Instagram met je WordPress-website

We hebben een aantal redenen besproken waarom het handig is om je Instagram- en WordPress-site met elkaar te verbinden. Laten we eens kijken naar drie tips voor het integreren van Instagram met je WordPress-website.

1. Houd je branding en esthetiek consistent

Een veelvoorkomende fout die bedrijven maken op sociale media, is dat ze het als een afzonderlijke ‘bedrijf’ beschouwen – in plaats van als een uitbreiding – van hun WordPress-website. Het consistent houden van je branding op alle kanalen biedt echter een aantal voordelen. 

Het samenstellen en behouden van een consistente uitstraling kan:

  • Het je bezoekers makkelijker maken om je merk te herkennen en te onthouden;
  • Je professionaliteit en geloofwaardigheid uitstralen; en
  • Het vertrouwen van de klant vergroten.

Een manier om merkconsistentie te waarborgen, is door een esthetiek te identificeren en vast te stellen. Esthetiek heeft betrekking op de zintuiglijke waarneming. De sleutel tot het creëren en implementeren van een esthetiek op Instagram is om het nauw samen te laten vallen met het ontwerp van je website. 

In de afbeeldingen die je op Instagram deelt, kun je bijvoorbeeld bewust je merkkleuren opnemen. Je kunt ook dezelfde (of vergelijkbare) lettertypen gebruiken die op je WordPress-website gebruikt worden. Een andere strategie is om bij iedere Instagram-post hetzelfde filter te gebruiken om een ​​strakke, samenhangende look te geven.

Instagram in WordPress integreren

Het kan helpen om je Instagram-profiel voor te stellen als een snapshotversie van je WordPress-website, in het bijzonder de koptekst. Je kunt je logo gebruiken als profielfoto en de slogan van je website in de bio plaatsen. Het gebruik van een hashtag of emoji in de bio kan ook een onderscheidend tintje toevoegen.

2. Cross-link en optimaliseer je Instagram-content met WordPress

Wanneer je denkt aan het ‘linken’ van je website aan social media, denk je waarschijnlijk ook aan het toevoegen van sociale media pictogrammen aan je website. Dit is zeker een belangrijk onderdeel van de integratie van Instagram en WordPress. Het biedt bezoekers een toegankelijke manier om je Instagram en andere sociale accounts te bereiken.

Cross-linking omvat ook het optimaliseren van je Instagram op een manier die gebruikers doorverwijst naar je WordPress-website. In plaats van alleen van WordPress naar Instagram. Met Instagram kun je maar één link aan je bio toevoegen, dus het is een goed idee om deze voor je WordPress-website te gebruiken.

Dit is echter niet de enige manier waarop je het kunt gebruiken. Je kunt de link ook regelmatig bijwerken en roteren op basis van bestemmingspagina’s of speciale aanbiedingen die je promoot.

Je kunt geen directe links toevoegen aan de omschrijvingen bij je berichten. Je kunt de berichten wel zo inrichten dat ze dienen als een vorm van een Call To Action (CTA). Zo kun je naast het gebruik van selectieve hashtags ook uitleggen dat gebruikers ‘meer informatie kunnen vinden’ of ‘direct aan de slag’ kunnen door op de link in je bio te klikken.

Instagram in WordPress integreren

Een andere manier om je Instagram voor WordPress te optimaliseren, is door het te gebruiken om fragmenten van je website te delen. Je kunt bijvoorbeeld Instagram Stories gebruiken om een ​​blogpost te promoten om de betrokkenheid te vergroten.

3. Embed je Instagram op je WordPress-website

We noemden het toevoegen van pictogrammen voor sociale media aan je WordPress-website als een eenvoudige om je Instagram met WordPress te integreren. Je kunt nog een stap verder gaan door je Instagram-feed in je WordPress-website op te nemen met behulp van een plug-in, bijvoorbeeld de Spotlight-plug-in. 

Instagram in WordPress integreren

Door je Instagram-feed in te sluiten, valt het meer op dan een Instagram-pictogram. Je gebruikers kunnen je laatste berichten direct en daadwerkelijker zien, wat kan helpen om interesse te wekken en hen aan te moedigen je te volgen.

Spotlight maakt het gemakkelijk om je feed overal op je website weer te geven. Bovendien heb je ook een heleboel opties om het aan te passen aan je esthetiek en branding.

Het is ook gemakkelijk te gebruiken. Wanneer je de plug-in installeert en activeert, verbindt je deze eenvoudig met je Instagram-account. Vervolgens kunt je de live preview gebruiken om de feed naar je wens te ontwerpen en deze op je site toe te voegen. Er komt geen ingewikkelde codering aan te pas. 

Met Spotlight te gebruiken kun je onder andere:

  • Meerdere Instagram-accounts koppelen, zowel persoonlijk als zakelijk;
  • Een feedkop toevoegen met details over je profiel;
  • Berichten weergeven in verschillende lay-outs;
  • De knoppen “Volgen” en “Meer laden” opnemen.

Spotlight biedt zowel een gratis als premium-versie. Met de gratis plug-in kun je je Instagram-feed ophalen en publiceren op je WordPress-site en deze ook stylen. Met de premium-versie heb je de beschikking over meer geavanceerde functies, zoals extra lay-outs en de optie om vind-ik-leuks en opmerkingen weer te geven. 

Conclusie

Instagram is een buitengewoon nuttig platform dat je kan helpen je bereik te vergroten en je publiek te laten groeien. Het platform is vooral effectief als je het op een samenhangende wijze kunt verbinden met je WordPress-website. Je kunt je bezoekers dan verleiden om van Instagram naar je website te navigeren en andersom. 

Deze blog is verzorgd door Jeroen van Promoboer