Hoe werkt voice search?

Gepubliceerd door OMP Internetmarketing op

Voor veel mensen is voice search, zoeken met gesproken commando’s, nog een beetje een “ver van mijn bed show”. Want zoeken door je device iets te vragen, gebeurt dat echt? Ja, dat gebeurt echt. En niet zo’n beetje ook. Al drie jaar terug werd ongeveer 20% van alle zoekopdrachten via een mobiele telefoon gedaan via een gesproken commando (bron: Emerce). Het percentage blijft stijgen totdat naar verwachting meer dan de helft van alle zoekopdrachten in de loop van volgend jaar uit spraak zal bestaan. Tel daarbij op dat ook het aantal mobiele zoekopdrachten (waar spraak populair is) inmiddels het aantal opdrachten vanaf de desktop of laptop al voorbijgestreefd is en je kunt geen andere conclusie trekken dan: voice search moet een integraal onderdeel zijn van een seo strategie. Ook omdat het aandeel devices dat deze zoekmethode ondersteunt (denk aan slimme speakers) explosief stijgt.

Amazon Echo speaker met Alexa voice search

Moet ik voice search gebruiken voor seo?

Het antwoord op deze vraag, is een volmondig: ja. Het antwoord moet wel worden toegelicht. Je hebt namelijk niet de keuze of je wel of niet “meedoet” aan voice search: spraakgestuurde zoekopdrachten maken gewoon gebruik van de databases en algoritmen van zoekmachines. Omdat voice search nogal anders wordt gebruikt dan de nu nog voor velen reguliere manier van zoeken, typen, biedt goed op spraakzoeken inspelen nieuwe kansen en mogelijkheden voor je seo.

Hoe voice search verschilt van “gewoon” zoeken

De tijd waarin websites en pagina’s geoptimaliseerd moeten zijn voor een bepaald keyword, of meerdere keywords komt aan zijn einde. Wie klaar wil zijn voor de toekomst en ervoor wil zorgen dat zijn/haar website goed gevonden blijft worden, doet er verstandig aan om goed in te spelen op voice search.

Voice search verschilt in diverse opzichten sterk van getypte zoekopdrachten:

  • Voice search vindt voornamelijk plaats vanaf mobiele devices
  • Veel smart devices (zoals de Google Home Speaker, Amazon’s Echo met Alexa technologie en Apple’s HomePod) ondersteunen alleen maar spraakgestuurde opdrachten
  • Voice search maakt nog meer gebruik van locatieservices
  • De zoekopdrachten met voice search zijn veel uitgebreider en meestal in vraagvom

Wat betreft het eerste punt: de opkomst van voice search op mobiele apparaten, betekent dat je in de nabije toekomst kansloos zult zijn om goed gevonden te worden zonder goede mobiele website.

Slimme speakers zijn sterk in opkomst. Ze staan al in veel Nederlandse huishoudens en binnen enkele jaren zijn zij naar verwachting een gemeengoed. Wat betekent dit voor zoekopdrachten? Mensen die thuis een slimme speaker hebben staan, zullen niet meer een zoekopdracht intypen op hun telefoon, tablet of computer, maar de gesproken vraag stellen aan hun slimme digitale assistent. Voice search zal dus meer en meer de standaard manier van zoeken worden; hier dien je op het gebied van seo op in te spelen.

Locatie is bij voice search nog belangrijker dan bij traditionele zoekopdrachten. Mensen zijn on the go en vinden het belangrijk dat een zoekresultaat bij hen in de buurt beschikbaar is. Denk bijvoorbeeld aan de vraag: “Waar is de dichtstbijzijnde pizzeria?” Het optimaliseren van jouw vindbaarheid op basis van locatie is dus zeer belangrijk.

Ontzettend veel partijen “optimaliseren” nog op een enkel keyword of een (niet erg lekker lopende) combinatie van keywords. Waar de zoekmachine van oudsher vaak een zoekopdracht te verwerken krijgt als “waar pizza eten?”, zijn mensen bij spraakzoeken veel meer geneigd om in correct abn te praten en bovendien een vraag te stellen, zoals: “waar in de buurt vind ik de beste pizzeria?” Goed inspelen op de behoefte van de klant vereist dus een andere seo aanpak. Eentje die meer gericht is op het beantwoorden van vragen die potentiële bezoekers en klanten stellen en dus niet meer een “staccato” optimalisatie van losse populaire keyword.

Voice search en featured snippets

Net als voice search is er al langere tijd nog een zoektrend gaande: featured snippets. Het is geen geheim dat mensen niet lang willen zoeken naar het beste antwoord op hun vraag of de beste oplossing voor hun behoefte. Google speelt hierop in met featured snippets. Featured snippets zijn korte antwoorden op populaire vragen. Het beste antwoord (in de ogen van Google) wordt bovenaan de reguliere zoekresultaten getoond. Dit is niet alleen belangrijk voor traditionele zoekopdrachten, maar ook voor voice search: stelt een gebruiker een vraag en vindt een device zoals een slimme speaker een goed antwoord in een featured snippet dat door Google wordt geserveerd, kan dit antwoord meteen worden opgelezen. Voice search en featured snippets gaan dus uitstekend hand in hand. Je website zo optimaliseren dat je op beide gebieden goed scoort, zou zomaar eens het nieuwe goud kunnen zijn.

Help mij met optimaliseren voor voice search