Google Drive wil upsellen (en probeert dit niet te verbergen)

Gepubliceerd door OMP Internetmarketing op

Om onze bestanden en projecten te delen met onze klanten, maken wij gebruik van Google Drive. En nee: wij zijn niet ontevreden over deze dienst. Sterker nog: we love Google Drive. Toen wij onlangs moesten upgraden omdat wij meer ruimte nodig hadden, kwam er toch een kleine barst in deze onverwoestbare liefde.

Google onwaardig?

Dat Google geld aan je wil verdienen, dat is natuurlijk geen geheim. Daar is ook helemaal niets mis mee, want wij maken graag gebruik van enkele betaalde diensten. Alleen: een klant wil zich gewaardeerd voelen, niet? En daar ging het even fout.

Het begon nog zo attent: een notificatie dat onze Google Drive vol begon te raken. En verhip: er was inderdaad nog minder dan een gigabyte beschikbaar. Upgraden dus.

Wat er toen gebeurde, was Google-onwaardig. Het was niets ernstigs, maar wel iets waarvan je denkt: Google? Echt? Toen wij klikten op de knop om ons abonnement te upgraden, kwamen we op een keurige pagina terecht om dit te doen, maar die url…. tja: drive.google.com/upsell

Upselling klinkt een beetje vies voor je klant

Nu is er helemaal niets mis met upselling. Iedereen doet het. Intern wordt erover gesproken, maar om nu met de term in het gezicht van je klant te gaan zwaaien?

We hoeven er niet moeilijk over te doen: wanneer klanten bij ons komen voor seo advies, gaan wij heus ook wel even het gesprek aan over de voordelen hiervan in combinatie met een sea campagne. Alleen: het gaat erom hoe je dit brengt naar de klant toe. Natuurlijk weet de klant dat je geld wil verdienen, maar dat betekent niet dat hij/zij het waardeert dat je al high fives uitdelend de tent uit loopt. En zo voelt dat een beetje wanneer Google je vraagt om je abonnement te upgraden. Het is maar een klein dingetje, natuurlijk, maar iedere verkoper weet dat het de kleine dingen zijn die het verschil kunnen maken.