Je wilt natuurlijk goed gevonden worden op Google. Hoewel de basisprincipes van SEO voor iedereen gelijk zijn, is het voor de ene website moeilijker om goed gevonden te worden op Google, dan voor de andere. Dat heeft met een aantal factoren te maken. In deze blog laten wij de techniek even buiten beschouwing. Je weet als het goed is al dat de kwaliteit van de techniek van je site voor een groot gedeelte bepaalt hoe groot de kans is dat je een goede positie scoort in de zoekresultaten. Er spelen echter meer dingen mee.

Eén van de factoren die bepalen of jij goed gevonden gaat worden, is het keyword waar je op optimaliseert. De mate van concurrentie is van grote invloed op de kans op een goede vindbaarheid. Sommige keywords zijn nu eenmaal populairder dan andere. Hoe lukt het nu om goed gevonden te worden op Google met een moeilijk keyword? Een moeilijk keyword wil in dit geval zeggen: een keyword met zeer veel concurrentie. Wanneer er tal van partijen zijn die op hetzelfde keyword gevonden willen worden, hoe zorg je er dan voor dat je boven hen komt?

Keywords met minder concurrentie als alternatief

Een mogelijke oplossing is om te optimaliseren op keywords met minder concurrentie als alternatief. Dit kán aantrekkelijk zijn, maar niet altijd. Stel dat je het liefst vindbaar wordt op een term waarop 5.000 keer per maand wordt gezocht, maar waarop ook heel veel concurrentie is. Hoe groot is dan de kans dat je (binnen afzienbare tijd) een plek bij de eerste vijf zoekresultaten weet te bemachtigen? Misschien is er een vergelijkbare term waar misschien maar 300 keer per maand op wordt gezocht, maar is het wel mogelijk om de #1 plek te pakken. Dat kan aantrekkelijk zijn, maar niet altijd. Soms wil je gewoon per se gevonden worden op dat ene keyword, omdat er geen goede alternatieven voorhanden zijn. Wat doe je dan?

Gevonden worden op Google met een moeilijk keyword: op deze manier gaat het toch lukken

Goed gevonden worden op Google met een moeilijk keyword lijkt soms onmogelijk. We hoeven er niet omheen te draaien: soms is het ook (zo goed als) niet te doen. Wanneer je moet concurreren met gigantische bedrijven, zul je hen vrijwel nooit kunnen verslaan. Ben jij een startende, kleine electronica webshop, dan zul je – ondanks dat je alles goed doet – de SEO slag waarschijnlijk nooit winnen van de Mediamarkten, Coolblues en Bol.coms van deze wereld.

Maar over het algemeen geldt dat het niet zo onmogelijk is om te scoren op een keyword met heftige concurrentie als je denkt. Natuurlijk dien je te zorgen voor de juiste basis: een website met goede techniek en een geoptimaliseerde landingspagina voor het onderwerp waarop je wilt scoren. Bij grote concurrentie is dat meestal nog niet voldoende om door te storen naar de top. Wat kun je dan doen?

Wij hebben het op onze blog vaak over autoriteit. Dat is niet voor niets: autoriteit is het sleutelwoord voor je vindbaarheid. Door autoriteit op de bouwen, zorg je ervoor dat je goed gevonden wordt. Heb je moeite om gevonden te worden op een moeilijk keyword, zet dan niet alles op alles op deze ene term: werk er omheen. Versterk je algehele autoriteit en de rest volgt.

Bouw autoriteit op en al je pagina’s zullen hiervan profiteren

Autoriteit opbouwen kan iedereen. Door met regelmaat kwalitatieve content te produceren over voor jou relevante onderwerpen, zul je stap voor stap meer autoriteit opbouwen. Wat is hier nu het mooie aan? Vaak denken mensen dat alleen de vindbaarheid op de onderwerpen waarover je publiceert toeneemt. Dat is echter niet waar. Hoe groter de autoriteit van je website wordt, des te meer je algehele vindbaarheid stijgt.

Kortom: je hele website profiteert mee van een stijging van je autoriteit. Lukt het je niet goed om gevonden te worden op een moeilijk keyword? Blijf hierin investeren, maar zorg vooral ook voor content hier omheen. Frequent kwalitatieve content publiceren, zal er ook voor zorgen dat je gaat stijgen op dat lastige keyword; zelfs als je hier niet meer direct op focust. Door content te maken over populaire onderwerpen waar voor jou wél direct kansen liggen in de zoekmachine, zullen de lastigere onderwerpen in de kielzog hiervan worden meegenomen en meeliften op je succes.