Een landingspagina maken: een goed idee

Gepubliceerd door OMP Internetmarketing op

U hebt wellicht van de term gehoord: landingspagina. Misschien hebt u ook gehoord dat deze pagina’s belangrijk kunnen zijn. Maar wat zijn landingspagina’s precies, hoe werken zij en waar dienen zij voor? In dit blog gaan wij er dieper op in en vertellen wij u graag waarom het schrijven van zo’n pagina (of meerdere pagina’s) een goed idee is. Indien goed toegepast, kan een landing page zorgen voor een hoop extra verkeer naar uw website.

Ja, ik wil ook landingspagina’s

Wat is een landingspagina precies?

Iedereen is bekend met de term “homepage”. Ten onrechte wordt vaak nog gedacht dat de homepage de belangrijkste pagina van een website is. De homepage is zeer belangrijk, ook om technische redenen. Het is echter niet zo dat al uw bezoekers binnenkomen op uw homepage. Direct verkeer (bezoekers die uw url intypen) komt grotendeels binnen op uw homepage, maar organisch verkeer (bezoekers vanuit zoekmachines) komen veel vaker op een specifieke pagina terecht, namelijk de pagina die het beste aansluit bij hun zoekopdracht. Die pagina is de landingspagina.

Van origine wordt een landingspagina gezien als een pagina waarop de bezoeker belandt na het klikken op een banner of advertentie. Het is inmiddels een breder begrip geworden. Tegenwoordig wordt hiermee de pagina bedoeld die de bezoeker ziet na elke vorm van klikken, dus op een banner of advertentie, maar ook op een link in een nieuwsbrief, een zoekresultaat of social media post.

Een landingspagina is zeer specifiek: deze sluit aan op de zoekbehoefte van de bezoeker. Dit geeft direct het verschil aan met de homepage. De homepage is uw visitekaartje. Deze geeft de bezoeker een goede impressie van de inhoud, vertelt hem of haar wat er verwacht mag worden en wekt een goede indruk. Met andere woorden: de homepage nodigt uit tot het verder bekijken van de website. Een goede landingspagina vormt een 100% match met de behoefte van de bezoeker. De bezoeker heeft een vraag of behoefte en de landing page beantwoordt deze of voorziet hierin.

Hoe een landingspagina in te richten

Een landingspagina maken kan op verschillende manieren. U doet er goed aan zich te verplaatsen in de bezoeker. Met welke behoefte kan de bezoeker op de pagina binnenkomen? Een goede landingspagina schrijven, betekent inspelen op de behoefte. Deze kan sterk verschillen.

Soms is een landingspagina zeer specifiek. Denk aan een bezoeker die op onze website binnenkomt omdat deze hulp zoekt bij online adverteren. De pagina die geserveerd wordt, behandelt zeer gedetailleerd dat onderwerp en niets anders. Een landingspagina kan echter ook heel goed een verzamelpagina zijn waarop een bezoeker een meer specifieke keuze kan maken. Denk aan een bezoeker die zoekt naar “herenkleding”. Een landingspagina van een kleding webshop die goed is ingericht voor deze zoekopdracht, brengt de bezoeker naar een herenkleding overzichtspagina, waarop vervolgens kan worden doorverwezen naar colberts, overhemden, jeans, etc.

Wij kunnen uw landingspagina schrijven

Wilt u uw website ook inrichten met een goede landingspagina, of wilt u meerdere landingspagina’s maken? Wij weten dankzij onze jarenlange ervaring als geen ander hoe een landingspagina schrijven werkt. Wij kunnen voor iedereen een landingspagina maken. Wij inventariseren uw wensen en eisen, adviseren u over de opbouw en inhoud (waarbij wij zorgen voor een uitstekende zoekmachine optimalisatie) en schrijven de pagina(‘s). Als unieke service verzorgen wij drie maanden na publicatie een gratis seo scan voor u, die u exact vertelt hoe uw landingspagina’s presteren.

Ja, ik wil ook landingspagina’s